Myyjän motivaatio ja sen johtaminen
Sundqvist, Linus; Pellonpää, Atte (2024)
Sundqvist, Linus
Pellonpää, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028816
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli syventää käsitystä siitä, mistä myyjän motivaatio myyntityötä kohtaan syntyy ja mitkä eri tekijät ovat isossa vaikutuksessa myyntityössä. Tutkittiin myös johtamisen näkökulmasta, että kuinka suuri vaikutus myynnin johtajalla on ja kuinka hän voi vaikuttaa myyjien motivaatioon tai sen nostamiseen. Elintärkeää tuloksen kannalta on, että myyjillä on asenne sekä motivaatio kunnossa. Esihenkilöllä on myös suuri rooli myyjien motivoinnissa ja yrityksen tuloksen tekemisessä.
Opinnäytetyömme tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Webropol kyselymme lähetettiin yritys x:lle ja y:lle ja kyselyymme vastasi 28 myyjää. Vastauksen avulla saatiin hyvin otantaa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat myyjien motivaatioon. Teoreettinen viitekehys rakentui myynnin johtamiseen, palkitsemiseen sekä palautteen ja motivaation ympärille.
Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, mistä myyjien motivaatio työtä kohtaan syntyy. Motivaatio syntyy työssä saavutetuista tuloksista, onnistumisista, työilmapiiristä ja hyvästä palkkausjärjestelmästä. Merkittävimpiä tekijöitä myyjien motivaatioon myyntityössä on palkiseminen ja kannustaminen sekä se, että myyjä pääsee toteuttamaan itseään. Esihenkilön rooli ja hänen antamansa arvostus on merkittävä tekijä myyjän motivaatiossa. Tämä korostaa johtamisen merkitystä organi-saatiossa ja osoittaa, että esihenkilöllä on keskeinen rooli työntekijöiden motivaation ylläpitämisessä ja sen luomisessa.
Opinnäytetyömme tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Webropol kyselymme lähetettiin yritys x:lle ja y:lle ja kyselyymme vastasi 28 myyjää. Vastauksen avulla saatiin hyvin otantaa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat myyjien motivaatioon. Teoreettinen viitekehys rakentui myynnin johtamiseen, palkitsemiseen sekä palautteen ja motivaation ympärille.
Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, mistä myyjien motivaatio työtä kohtaan syntyy. Motivaatio syntyy työssä saavutetuista tuloksista, onnistumisista, työilmapiiristä ja hyvästä palkkausjärjestelmästä. Merkittävimpiä tekijöitä myyjien motivaatioon myyntityössä on palkiseminen ja kannustaminen sekä se, että myyjä pääsee toteuttamaan itseään. Esihenkilön rooli ja hänen antamansa arvostus on merkittävä tekijä myyjän motivaatiossa. Tämä korostaa johtamisen merkitystä organi-saatiossa ja osoittaa, että esihenkilöllä on keskeinen rooli työntekijöiden motivaation ylläpitämisessä ja sen luomisessa.