Reitti Hukassa! : sosiaali- ja terveyskeskuksen opastejärjestelmän toimivuuden kartoitus, sekä kehitysaihion konseptointi palvelumuotoilun keinoin
Miettinen, Riikka (2024)
Miettinen, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028757
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pureuduttiin opastejärjestelmän toimivuuteen käyttäjien näkökulmasta. Sosiaali- ja terveyskeskuksen opasteissa oli huomattu puutteita ja niihin lähdettiin syventymään palvelumuotoilun keinoin. Käyttäjäkokemuksia tutkittiin monia muotoilun menetelmiä hyödyntäen ja tämän tukena kulki opastamisen teoria.
Tilojen monipuolisella käyttäjäkunnalla on erilaisia tarpeita ja haasteita, joiden kartoitus oli tärkeässä roolissa kehitystehtävää työstäessä. Käyttäjissä on sote-palveluiden asiakkaita, mutta myös henkilökunta saa tiloista kokemuksen. Voidakseen tunnistaa opastamisen kipukohdat, tarvittiin useita tutkimusmenetelmiä ja vertailukelpoista aineistoa.
Lopputuotokseen on nidottu konsepti opastesuunnitelmasta ja tietoa millaisilla muutoksilla tilojen saavutettavuutta voidaan lisätä.
Tilojen monipuolisella käyttäjäkunnalla on erilaisia tarpeita ja haasteita, joiden kartoitus oli tärkeässä roolissa kehitystehtävää työstäessä. Käyttäjissä on sote-palveluiden asiakkaita, mutta myös henkilökunta saa tiloista kokemuksen. Voidakseen tunnistaa opastamisen kipukohdat, tarvittiin useita tutkimusmenetelmiä ja vertailukelpoista aineistoa.
Lopputuotokseen on nidottu konsepti opastesuunnitelmasta ja tietoa millaisilla muutoksilla tilojen saavutettavuutta voidaan lisätä.