Työikäisten autismin kirjon asiakkaiden kohtaaminen sosiaalipalveluissa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kaartinen, Marju; Portimo, Mira (2024)
Kaartinen, Marju
Portimo, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028793
Tiivistelmä
Autismin kirjo kuuluu neuropsykiatrisiin häiriöihin ja kirjoon liittyvät erityispiirteet näyttäytyvät selkeimmin vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä täytyy ottaa huomioon kohdatessa autismin kirjoon kuuluva henkilö sosiaalipalveluissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä sosiaalipalveluissa toimiville ammattilaisille autismin kirjoon kuuluvien asiakkaiden kohtaamisesta ja siihen liittyvistä haasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusten haku suoritettiin Lab Primo -, Finna- sekä Google Scholar -tietokannoista. Hakukriteerit täyttäneitä tutkimuksia valittiin opinnäyteyöhön kahdeksan kappaletta. Tutkimukset analysoitiin teemoittelemalla.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisten tulosten perusteella näyttäisi siltä, että ammattilaisen merkitys korostuu autismin kirjon henkilöiden kanssa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Ammattilaisen vuorovaikutustaidoilla, ammattitaidolla, työskentelytavoilla sekä tietämyksellä autismin kirjosta on merkittävä vaikutus onnistuneeseen kohtaamiseen. Lisäksi erilaiset asiakastyössä käytettävät työmenetelmät ja yksilöllisyyden huomioiminen vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen onnistuneesta kohtaamisesta. Saatavilla olevien tutkimusten vähäisen määrän vuoksi aihetta tulisi tutkia lisää. Autism spectrum disorder is part of the neuropsychiatric disorders, and its special characteristics appear the clearest in the interaction situations. The purpose of this thesis was to find out what to take into consideration when encountering a person on the autism spectrum disorder in social services. The aim was to increase knowledge and understanding about the interaction and its challenges of the people on the autism spectrum disorder to professionals in social services.
The thesis was conducted as a descriptive literature review. The literature research was done in Lab Primo -, Finna- and Google Scholar -databases. Eight studies met the search criteria and were selected in the thesis. The studies were analyzed by separating the themes from each other.
According to the key results of the literature review it appears that the importance of professionals is emphasized in interaction with people on the autism spectrum. The professional’s interaction skills, professional ability, behavior in service and knowledge of the autism spectrum have a significant effect on a successful encounter. Different methods of working that are used in the customer work and taking individuality into consideration also have an effect on clients experience of a successful encounter. Because of the small number of available studies there is a need for a further study on this subject.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusten haku suoritettiin Lab Primo -, Finna- sekä Google Scholar -tietokannoista. Hakukriteerit täyttäneitä tutkimuksia valittiin opinnäyteyöhön kahdeksan kappaletta. Tutkimukset analysoitiin teemoittelemalla.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisten tulosten perusteella näyttäisi siltä, että ammattilaisen merkitys korostuu autismin kirjon henkilöiden kanssa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Ammattilaisen vuorovaikutustaidoilla, ammattitaidolla, työskentelytavoilla sekä tietämyksellä autismin kirjosta on merkittävä vaikutus onnistuneeseen kohtaamiseen. Lisäksi erilaiset asiakastyössä käytettävät työmenetelmät ja yksilöllisyyden huomioiminen vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen onnistuneesta kohtaamisesta. Saatavilla olevien tutkimusten vähäisen määrän vuoksi aihetta tulisi tutkia lisää.
The thesis was conducted as a descriptive literature review. The literature research was done in Lab Primo -, Finna- and Google Scholar -databases. Eight studies met the search criteria and were selected in the thesis. The studies were analyzed by separating the themes from each other.
According to the key results of the literature review it appears that the importance of professionals is emphasized in interaction with people on the autism spectrum. The professional’s interaction skills, professional ability, behavior in service and knowledge of the autism spectrum have a significant effect on a successful encounter. Different methods of working that are used in the customer work and taking individuality into consideration also have an effect on clients experience of a successful encounter. Because of the small number of available studies there is a need for a further study on this subject.