Local4U-alustan näkyvyyden parantaminen ja tuominen lähemmäksi 18-25-vuotiaita lahtelaisia
Viitasaari, Taru (2024)
Viitasaari, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028878
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin nuorten lahtelaisten vapaa-ajan ja sosiaalisen median käyttäytymistä. Tämän tutkimuksen avulla haluttiin lisätä Local4U-alustan näkyvyyttä ja sen tuomista lähemmäksi 18–25-vuotiaita lahtelaisia.
Käyttäjäymmärryksen keruussa käytettiin kyselyä ja haastatteluja kohderyhmälle. Kohderyhmä saatiin tavoitettua eri koulutuskeskusten ja sosiaalisen median kanavien kautta.
Käyttäjätutkimuksessa saatu data analysoitiin erilaisilla muotoilun menetelmillä, kuten samankaltaisuuskaaviolla ja empatiakartalla. Näiden pohjalta syntyivät käyttäjäpersoonat ja suunnitteluohjurit.
Lopputuloksena syntyi kolme erilaista konseptia, joiden avulla Local4U:n näkyvyyttä saataisiin parannettua juuri nuorten lahtelaisten näkökulmasta. Loppukonseptit muovautuivat käyttäjätutkimuksen pohjalta syntyneistä suunnitteluohjureista ja käyttäjäpersoonista. Konsepteiksi nousi nuorten kävelyreitti “Tour de youths”, nuorten tapahtumakalenteri ja markkinointikello. Lopputuloksiin nostettiin myös ideoita sosiaalisen median julkaisuihin.
Käyttäjäymmärryksen keruussa käytettiin kyselyä ja haastatteluja kohderyhmälle. Kohderyhmä saatiin tavoitettua eri koulutuskeskusten ja sosiaalisen median kanavien kautta.
Käyttäjätutkimuksessa saatu data analysoitiin erilaisilla muotoilun menetelmillä, kuten samankaltaisuuskaaviolla ja empatiakartalla. Näiden pohjalta syntyivät käyttäjäpersoonat ja suunnitteluohjurit.
Lopputuloksena syntyi kolme erilaista konseptia, joiden avulla Local4U:n näkyvyyttä saataisiin parannettua juuri nuorten lahtelaisten näkökulmasta. Loppukonseptit muovautuivat käyttäjätutkimuksen pohjalta syntyneistä suunnitteluohjureista ja käyttäjäpersoonista. Konsepteiksi nousi nuorten kävelyreitti “Tour de youths”, nuorten tapahtumakalenteri ja markkinointikello. Lopputuloksiin nostettiin myös ideoita sosiaalisen median julkaisuihin.