Market Research for Company X
Virtanen, Annu (2024)
Virtanen, Annu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039042
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on yrityksille strateginen askel laajentaakseen toimintaansa kotimarkkinoidensa ulkopuolelle ja tarjoaa niille mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaansa kansainvälisellä tasolla. Sen avulla yritykset voivat parantaa kilpailukykyään, laajentaa asiakaskuntaansa ja turvata pitkän aikavälin kasvumahdollisuudet laajentamalla toimintaansa eri maihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suorittaa markkinatutkimus ja strategisesti valita viisi kaupunkia Yritys X:n kansainvälistymissuunnitelmaan.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetään toissijaista tietoa Euroopan markkinoiden, kilpailijakentän ja asiakkaiden mieltymysten perusteelliseen analysointiin. Ensisijaiset tiedot kerättiin haastattelemalla yrityksen X:n toimitusjohtajaa, kun taas toissijaiset tiedot saatiin luotettavista lähteistä, kuten virallisista hallitusten verkkosivustoista ja kohdemaiden tilastoista. Empiiristä tutkimusta ohjaava teoreettinen viitekehys perustui vakiintuneisiin teorioihin, jotka ovat laajasti tunnustettuja alalla.
Tutkimusmenetelmässä käytetään suodatin mallia systemaattisesti mahdollisten potentiaalisten Euroopan maiden vähentämiseksi. Kattavan analyysin jälkeen Belgia, Ruotsi ja Alankomaat nousivat esiin kolmena parhaana maana, jotka sopivat parhaiten yritys X:n laajennussuunnitelmaan. Tämän jälkeen tutkimus jatkui sopivimpien kaupunkien tunnistamiseen näissä valituissa maissa. Tässä prosessissa otettiin huomioon kriteerit, kuten väestön koko, korkealaatuisten ravintoloiden määrä sekä turismi. Tämän analyysin avulla viisi kaupunkia tunnistettiin ensisijaisiksi ehdokkaiksi: Bryssel, Antwerpen, Tukholma, Amsterdam ja Haag.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetään toissijaista tietoa Euroopan markkinoiden, kilpailijakentän ja asiakkaiden mieltymysten perusteelliseen analysointiin. Ensisijaiset tiedot kerättiin haastattelemalla yrityksen X:n toimitusjohtajaa, kun taas toissijaiset tiedot saatiin luotettavista lähteistä, kuten virallisista hallitusten verkkosivustoista ja kohdemaiden tilastoista. Empiiristä tutkimusta ohjaava teoreettinen viitekehys perustui vakiintuneisiin teorioihin, jotka ovat laajasti tunnustettuja alalla.
Tutkimusmenetelmässä käytetään suodatin mallia systemaattisesti mahdollisten potentiaalisten Euroopan maiden vähentämiseksi. Kattavan analyysin jälkeen Belgia, Ruotsi ja Alankomaat nousivat esiin kolmena parhaana maana, jotka sopivat parhaiten yritys X:n laajennussuunnitelmaan. Tämän jälkeen tutkimus jatkui sopivimpien kaupunkien tunnistamiseen näissä valituissa maissa. Tässä prosessissa otettiin huomioon kriteerit, kuten väestön koko, korkealaatuisten ravintoloiden määrä sekä turismi. Tämän analyysin avulla viisi kaupunkia tunnistettiin ensisijaisiksi ehdokkaiksi: Bryssel, Antwerpen, Tukholma, Amsterdam ja Haag.