”Yksin tekeminen on raskasta”: julkisen ja yksityisen yhteistyö lastensuojelun avohuollon asiakastyössä.
Kaarakainen, Minna (2024)
Kaarakainen, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038967
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin julkistahon tilaajan ja yksityisen palveluntuottajan välistä yhteistyötä lastensuojelun avohuollon asiakastyössä. Yksityisen palvelutuotannon merkitys lastensuojelussa on lisääntynyt ja vaatimukset monitoimijaisen yhteistyön sujuvuudesta korostuvat. Opinnäyteyössä haluttiin selvittää, millaista yhteistyö on lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijän ja yksityisen palveluntuottajan työntekijän välillä sekä millä tavoin yhteistyötä voidaan edistää. Aihetta tarkasteltiin tilaajan tarpeiden näkökulmasta. Tietoperusta koostuu monitoimijaisen yhteistyön ja kumppanuuden teoriasta.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tutkimustulokset teemoiteltiin viiden eri teeman mukaan. Teemoiksi nousivat yhteiskunnalliset ilmiöt ja rakenteet yhteistyön taustalla, monitoimijaisen yhteistyön toteutuminen, yhteinen tiedonmuodostus, yhteiset toimintamallit sekä yhteistyön kehityssuuntia.
Markkinoistuminen on muokannut asiakastyön yhteistyötä ja työn sisältöjä lastensuojelun avohuollossa. Monitoimijaisen yhteistyön toteutumiseen liittyy jännitteitä ja esteitä. Sosiaalityöntekijän vahva rooli yhteisessä tiedonmuodostuksessa korostuu, kun samalla yksityisen palveluntuottajan asiantuntijuus kaipaa vahvistusta. Yksityinen palveluntuottaja toimii asiakastyössä sosiaalityöntekijän tuuraajana eikä yhdessä tekemistä juuri pääse syntymään. Osapuolten välinen kumppanuus on luonteeltaan mekaanista. Vaikka tilaaja ja tuottaja toimivat erillään ja yhteistyötä rajoittavat monet hyvin tarkatkin ulkopuolelta tulevat normit, yhteistyötä tilaajan ja tuottajan välillä voidaan edistää palveluntuottajan luottamusta herättävällä toiminnalla asiakkaan kanssa.
Opinnäytetyön aihepiiri liittyy lastensuojelun kehittämiseen ja on yhteiskunnallisesti merkittävä teema, jota on syytä tutkia jatkossa lisää. Asiakkaan näkökulma aiheeseen on keskeinen. Miten asiakas toivoo monitoimijaisen yhteistyön toteutuvan lastensuojelun avohuollossa? Myös yksityisten palveluntuottajien näkemyksiä tulisi selvittää. Mitä yksityiset palveluntuottajat pitävät tärkeänä monitoimijaista yhteistyötä kehitettäessä?
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tutkimustulokset teemoiteltiin viiden eri teeman mukaan. Teemoiksi nousivat yhteiskunnalliset ilmiöt ja rakenteet yhteistyön taustalla, monitoimijaisen yhteistyön toteutuminen, yhteinen tiedonmuodostus, yhteiset toimintamallit sekä yhteistyön kehityssuuntia.
Markkinoistuminen on muokannut asiakastyön yhteistyötä ja työn sisältöjä lastensuojelun avohuollossa. Monitoimijaisen yhteistyön toteutumiseen liittyy jännitteitä ja esteitä. Sosiaalityöntekijän vahva rooli yhteisessä tiedonmuodostuksessa korostuu, kun samalla yksityisen palveluntuottajan asiantuntijuus kaipaa vahvistusta. Yksityinen palveluntuottaja toimii asiakastyössä sosiaalityöntekijän tuuraajana eikä yhdessä tekemistä juuri pääse syntymään. Osapuolten välinen kumppanuus on luonteeltaan mekaanista. Vaikka tilaaja ja tuottaja toimivat erillään ja yhteistyötä rajoittavat monet hyvin tarkatkin ulkopuolelta tulevat normit, yhteistyötä tilaajan ja tuottajan välillä voidaan edistää palveluntuottajan luottamusta herättävällä toiminnalla asiakkaan kanssa.
Opinnäytetyön aihepiiri liittyy lastensuojelun kehittämiseen ja on yhteiskunnallisesti merkittävä teema, jota on syytä tutkia jatkossa lisää. Asiakkaan näkökulma aiheeseen on keskeinen. Miten asiakas toivoo monitoimijaisen yhteistyön toteutuvan lastensuojelun avohuollossa? Myös yksityisten palveluntuottajien näkemyksiä tulisi selvittää. Mitä yksityiset palveluntuottajat pitävät tärkeänä monitoimijaista yhteistyötä kehitettäessä?