Kiusaamisen Vastaisen Ohjelman kehittäminen Pitäjänmäen peruskoulussa
Kekäläinen, Otto (2024)
Kekäläinen, Otto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kiusaamisen Vastaista Ohjelmaa (KVO13) eli ”Hyvää Mieltä Pitskussa” Pitäjänmäen peruskoulussa, Helsingissä. Ohjelman tarkoituksena on parantaa koulun ilmapiiriä ja oppilaiden hyvinvointia sekä kitkeä pois koulukiusaamista.
Opinnäytetyön tietoperustana voidaan pitää itse KVO13-ohjelman lisäksi sitä edeltäneitä vastaavia kiusaamisen vastaisen toimintaa käsitelleitä projekteja, opinnäytetöitä ja pro gradutöitä. Tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua. Työssä haastateltiin neljää yläkouluoppilasta 8–9. luokilta. Haastattelujen tulokset analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Sisällönanalyysin pohjalta ohjelmalle esitettiin kehitysehdotuksia, jotka voidaan implementoida mukaan nykyiseen ohjelmaan. Kehitysehdotuksiin sisältyivät kouluviihtyvyyden ja turvallisuuden työryhmä, joka koostuisi alan ammattilaisista ja koulun omista opettajista, oppilaiden painotus opetuksen ohella kiusaamisen vastaisen toiminnan käytäntöihin ensimmäisestä luokasta aina peruskoulun loppuun asti ja viimeisenä asiana ohjelmaan lisättäisiin netissä ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kiusaamista käsittelevä luku. Oppilaat antoivat ohjelmasta myös vapaamuotoista palautetta ja kommentoivat koulukiusaamista ja väkivaltaa koskeviin avoimiin kysymyksiin. Keskeisinä tuotoksina tässä työssä voidaan pitää siinä syntyneitä kehitysehdotuksia ja johtopäätöksiä.
Kiusaamisen vastainen toiminta hyödyttää kaikkia oppilaitoksessa toimivia ihmisiä. Peruskoulujen on oltava turvallinen oppimis- ja opettamisympäristö oppilaille ja opettajille. Koulukiusaamisen kitkeminen pois kaikista oppilaitoksista on jatkuva prosessi, johon kaikkien mukana olevien osapuolten tulee sitoutua.
Opinnäytetyön tietoperustana voidaan pitää itse KVO13-ohjelman lisäksi sitä edeltäneitä vastaavia kiusaamisen vastaisen toimintaa käsitelleitä projekteja, opinnäytetöitä ja pro gradutöitä. Tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua. Työssä haastateltiin neljää yläkouluoppilasta 8–9. luokilta. Haastattelujen tulokset analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Sisällönanalyysin pohjalta ohjelmalle esitettiin kehitysehdotuksia, jotka voidaan implementoida mukaan nykyiseen ohjelmaan. Kehitysehdotuksiin sisältyivät kouluviihtyvyyden ja turvallisuuden työryhmä, joka koostuisi alan ammattilaisista ja koulun omista opettajista, oppilaiden painotus opetuksen ohella kiusaamisen vastaisen toiminnan käytäntöihin ensimmäisestä luokasta aina peruskoulun loppuun asti ja viimeisenä asiana ohjelmaan lisättäisiin netissä ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kiusaamista käsittelevä luku. Oppilaat antoivat ohjelmasta myös vapaamuotoista palautetta ja kommentoivat koulukiusaamista ja väkivaltaa koskeviin avoimiin kysymyksiin. Keskeisinä tuotoksina tässä työssä voidaan pitää siinä syntyneitä kehitysehdotuksia ja johtopäätöksiä.
Kiusaamisen vastainen toiminta hyödyttää kaikkia oppilaitoksessa toimivia ihmisiä. Peruskoulujen on oltava turvallinen oppimis- ja opettamisympäristö oppilaille ja opettajille. Koulukiusaamisen kitkeminen pois kaikista oppilaitoksista on jatkuva prosessi, johon kaikkien mukana olevien osapuolten tulee sitoutua.