Kotimaisen kosmetiikkabrändin markkinointisuunnitelma
German, Katri-Maria; Ojanen, Jenna (2024)
German, Katri-Maria
Ojanen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma kotimaiselle kosmetiikkabrändille uudelleenlanseerausta sekä markkinointia varten. Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin markkinointiviestintään, vaikuttajamarkkinointiin sekä sosiaalisen median markkinointiin. Lisäksi kerättiin tietopohjaa markkinointisuunnitelman osatekijöistä. Toimeksiantajana toimi kotimainen kosmetiikkatukku. Suunnitelman tavoitteena oli etsiä kosmetiikkabrändille sopivia sosiaalisen median vaikuttajia, ideoida yhteistyöprojekteja, rakentaa sosiaalisen median sisältöstrategiaa sekä toimia pohjana brändimarkkinoinnin toteuttamisessa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopullinen tuotos oli erilliselle alustalle toteutettu markkinointisuunnitelma sekä sovitut vaikuttajayhteistyöt. Teoreettinen viitekehys rajattiin brändiin, markkinointiin, vaikuttajamarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan markkinoinnin välineenä. Markkinoinnin teoriassa keskityttiin markkinointisuunnitelman tarkoitukseen, markkinoinnin kilpailukeinoihin, markkinointiviestintään ja trendiin käsitteenä sekä trendiennusteisiin kosmetiikka-alalla vuodelle 2024. Sosiaalisen median markkinoinnissa perehdyttiin sisältöstrategiaan sekä vaikuttajamarkkinointiin, jonka toteutus rajattiin Instagram ja TikTok media-alustoille. Toiminnallisessa osuudessa määriteltiin suunnitelman tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä, viestintäkanavat sekä markkinoinnin toimenpiteet ja vuosikello. Opinnäytetyön käytännön lopputuotoksena toimii toimeksiantajalle jäävän markkinointisuunnitelman hyödyntäminen. Suunnitelma antaa toimeksiantajalle valmiin mallin eri markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun ja toteutukseen. Vaikuttajamarkkinoinnin kautta kerätty analytiikka auttaa viestintämarkkinoinnin onnistumisen mittaamisessa, ja näin markkinointia on mahdollista kehittää myös tulevaisuudessa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopullinen tuotos oli erilliselle alustalle toteutettu markkinointisuunnitelma sekä sovitut vaikuttajayhteistyöt. Teoreettinen viitekehys rajattiin brändiin, markkinointiin, vaikuttajamarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan markkinoinnin välineenä. Markkinoinnin teoriassa keskityttiin markkinointisuunnitelman tarkoitukseen, markkinoinnin kilpailukeinoihin, markkinointiviestintään ja trendiin käsitteenä sekä trendiennusteisiin kosmetiikka-alalla vuodelle 2024. Sosiaalisen median markkinoinnissa perehdyttiin sisältöstrategiaan sekä vaikuttajamarkkinointiin, jonka toteutus rajattiin Instagram ja TikTok media-alustoille. Toiminnallisessa osuudessa määriteltiin suunnitelman tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä, viestintäkanavat sekä markkinoinnin toimenpiteet ja vuosikello. Opinnäytetyön käytännön lopputuotoksena toimii toimeksiantajalle jäävän markkinointisuunnitelman hyödyntäminen. Suunnitelma antaa toimeksiantajalle valmiin mallin eri markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun ja toteutukseen. Vaikuttajamarkkinoinnin kautta kerätty analytiikka auttaa viestintämarkkinoinnin onnistumisen mittaamisessa, ja näin markkinointia on mahdollista kehittää myös tulevaisuudessa.