Sairaanhoitajaopiskelijoiden kompetenssialueet: Kirjallisuuskatsaus
Khadka Timilsina, Sapana (2024)
Khadka Timilsina, Sapana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kartoittava kirjallisuuskatsaus ja vastata kahteen tutkimuskysymykseen ”Mikä on kompetenssin määritelmä hoitotyössä?” ja ” Minkälaisia kompetenssialueita sairaanhoitajaopiskelija pitää kehittää opintojen aikana?”. Tavoitteena oli määritellä kompetenssi hoitotyössä ja selvittää, millaisia kompetenssialueita sairaanhoitajaopiskelijoiden pitää kehittää opintojen aikana.
Tarvittavat materiaalit kerättiin neljästä tietokannasta (Google Scholar, CINAHL Complete (EBSCO), PubMed ja Wiley Online) vuosien 2015–2022 välillä. Artikkeleita löytyi yhteensä 2528. Sisällyttämis- ja poissulkemiskriteerien mukaan tarkasteltavaksi valittiin 25 artikkelia. Varsinaisen katsauksen aikana poistettiin 15 artikkelia, koska ne eivät kuuluneet tämän opinnäytetyön piiriin. Lopuksi varsinaisessa katsauksessa huomioitiin 10 artikkelia.
Tulokset ja havainnot osoittivat, että hoitotyön kompetenssit ovat moniulotteinen käsite, joka voidaan määritellä ja kuvata monella tavalla. Kirjallisuudessa ei ole yleispätevää hoitotyön kompetenssin määritelmää, jokainen tutkija on määritellyt sen hieman eri tavalla.
Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tunnistettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden 45 kompetenssialuetta. Samanlaiset kompetenssialueet yhdistettiin yhden teeman alle, tämä johti kymmeneen pääasialliseen kompetenssialueeseen. Lopuksi kaikkien 45 kompetenssialueen merkitys kuvattiin lyhyesti.
Opinnäytetyössä tultiin siihen tulokseen, että kaikki tunnistetut kompetenssialueet täydentävät toisiaan ja auttavat sairaanhoitajan ammatillisessa kehittymisessä. Siksi sairaanhoitajanopiskelijoille suositellaan keskittymistä tässä opinnäytetyössä tunnistettuihin kompetenssialueisiin heti opintojensa alusta lähtien.
Tarvittavat materiaalit kerättiin neljästä tietokannasta (Google Scholar, CINAHL Complete (EBSCO), PubMed ja Wiley Online) vuosien 2015–2022 välillä. Artikkeleita löytyi yhteensä 2528. Sisällyttämis- ja poissulkemiskriteerien mukaan tarkasteltavaksi valittiin 25 artikkelia. Varsinaisen katsauksen aikana poistettiin 15 artikkelia, koska ne eivät kuuluneet tämän opinnäytetyön piiriin. Lopuksi varsinaisessa katsauksessa huomioitiin 10 artikkelia.
Tulokset ja havainnot osoittivat, että hoitotyön kompetenssit ovat moniulotteinen käsite, joka voidaan määritellä ja kuvata monella tavalla. Kirjallisuudessa ei ole yleispätevää hoitotyön kompetenssin määritelmää, jokainen tutkija on määritellyt sen hieman eri tavalla.
Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tunnistettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden 45 kompetenssialuetta. Samanlaiset kompetenssialueet yhdistettiin yhden teeman alle, tämä johti kymmeneen pääasialliseen kompetenssialueeseen. Lopuksi kaikkien 45 kompetenssialueen merkitys kuvattiin lyhyesti.
Opinnäytetyössä tultiin siihen tulokseen, että kaikki tunnistetut kompetenssialueet täydentävät toisiaan ja auttavat sairaanhoitajan ammatillisessa kehittymisessä. Siksi sairaanhoitajanopiskelijoille suositellaan keskittymistä tässä opinnäytetyössä tunnistettuihin kompetenssialueisiin heti opintojensa alusta lähtien.