Yritysostoprosessin kehittäminen tilitoimistokonsernissa
Leppänen, Titta (2024)
Leppänen, Titta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069334
Tiivistelmä
Tilitoimistoala on pirstaloitunut, mutta myös nopeasti konsolidoituva ala. Markkinan suurimmat toimijat ostavat suunnitelmallisesti alan pieniä toimijoita ja kasvattavat näin omaa osuuttaan markkinoilla. Yrityskaupoilla tavoitellaan markkinaosuuden kasvun lisäksi synergiaetuja ja kannattavuuden kasvua. Jos yrityskaupalle määritellyt tavoitteet eivät täyty, yrityskaupan voidaan katsoa epäonnistuneen. Epäonnistuneiden yrityskauppojen taustalla on usein kaupan sopeuttamisvaiheeseen kuuluvan integroinnin haasteet.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kuinka yrityskaupan mukana siirtyneitä työntekijöitä ja asiakkaita voidaan sitouttaa uuteen organisaatioon yrityskaupan sopeuttamisvaiheessa. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa ja suosituksia yritysostoprosessin kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla yrityskaupan mukana siirtyneitä työntekijöitä ja asiakkaita vuonna 2021 toteutetuista yrityskaupoista.
Tuloksina voitiin osoittaa, että työntekijöiden sitouttaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta myös siirtyneet asiakkaat haluavat säilyttää asiakassuhteensa ostaneeseen organisaatioon. Ostokohteeseen tulee tutustua tarkasti, jotta työtehtävissä, strategiassa ja kulttuureissa havaitut eroavaisuudet pystytään ottamaan huomioon sisäänajossa ja myös jo ostokohteen arvonmäärityksessä. Yritysostostrategian tulee olla dokumentoitu ja sen tulee sisältää suunnitelma yrityskauppojen integraation toteutukseen, seurantaan ja yrityskaupan onnistumisen mittaamiseen.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kuinka yrityskaupan mukana siirtyneitä työntekijöitä ja asiakkaita voidaan sitouttaa uuteen organisaatioon yrityskaupan sopeuttamisvaiheessa. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa ja suosituksia yritysostoprosessin kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla yrityskaupan mukana siirtyneitä työntekijöitä ja asiakkaita vuonna 2021 toteutetuista yrityskaupoista.
Tuloksina voitiin osoittaa, että työntekijöiden sitouttaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta myös siirtyneet asiakkaat haluavat säilyttää asiakassuhteensa ostaneeseen organisaatioon. Ostokohteeseen tulee tutustua tarkasti, jotta työtehtävissä, strategiassa ja kulttuureissa havaitut eroavaisuudet pystytään ottamaan huomioon sisäänajossa ja myös jo ostokohteen arvonmäärityksessä. Yritysostostrategian tulee olla dokumentoitu ja sen tulee sisältää suunnitelma yrityskauppojen integraation toteutukseen, seurantaan ja yrityskaupan onnistumisen mittaamiseen.