Koneistamon laatujärjestelmän sisäisten poikkeamien analyysi
Salo, Ville (2024)
Salo, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069387
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle CNC-koneistukseen erikoistuneelle konepajalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayritykselle yrityksen sisäisistä poikkeamista analyysi ja esittää kehitysehdotuksia laadun parantamiseksi. Konepajan sisäisten poikkeamien analyysi on tärkeä osa laadunhallintaa ja prosessien parantamista konepajassa. Analyysin avulla toimeksiantajalla on mahdollisuus parantaa yrityksen sisäistä laatujärjestelmää.
Työn keskeisinä tiedonhankintamenetelminä olivat yrityksen laatujärjestelmän poikkeamatietokanta, johon on kirjattu tarkasteltavat poikkeamat sekä työntekijöille pitämäni haastattelut. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista lähestymistapaa. Poikkeamatietokannasta tutkimuksen kohteeksi rajattiin poikkeamat vakavuudella 3–9. Poikkeama-aineiston analysoinnissa käytettiin erilaisia kuvaajia, kuten pylväsdiagrammeja ja pareto-analyysia.
Tehtyjen analyysien perusteella onnistuttiin selvittämään mitkä tekijät aiheuttavat yrityksen sisäiset poikkeamat sekä poikkeamien yleisimmät virhesyyt. Virhesyiden perusteella toteutettiin juurisyyanalyyseja, joista saatiin selville poikkeamien perimmäisiä syitä. Työntekijöiden haastatteluista saatiin tutkimuksen tueksi arvokasta tietoa poikkeamien syntymisestä työntekijöiden näkökulmasta. Tehtyjen havaintojen jälkeen pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia tilanteen parantamiseksi tulevaisuutta ajatellen. Jatkoa ajatellen olisi hyödyllistä tarkastella vielä tarkemmin poikkeamia 0–2 vakavuudella, jolloin kaikki yrityksen sisäiset poikkeamat olisi käyty läpi perusteellisesti. Tämän avulla olisi mahdollistaa saada vielä kattavampaa tietoa poikkeamien syntymisestä.
Työn keskeisinä tiedonhankintamenetelminä olivat yrityksen laatujärjestelmän poikkeamatietokanta, johon on kirjattu tarkasteltavat poikkeamat sekä työntekijöille pitämäni haastattelut. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista lähestymistapaa. Poikkeamatietokannasta tutkimuksen kohteeksi rajattiin poikkeamat vakavuudella 3–9. Poikkeama-aineiston analysoinnissa käytettiin erilaisia kuvaajia, kuten pylväsdiagrammeja ja pareto-analyysia.
Tehtyjen analyysien perusteella onnistuttiin selvittämään mitkä tekijät aiheuttavat yrityksen sisäiset poikkeamat sekä poikkeamien yleisimmät virhesyyt. Virhesyiden perusteella toteutettiin juurisyyanalyyseja, joista saatiin selville poikkeamien perimmäisiä syitä. Työntekijöiden haastatteluista saatiin tutkimuksen tueksi arvokasta tietoa poikkeamien syntymisestä työntekijöiden näkökulmasta. Tehtyjen havaintojen jälkeen pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia tilanteen parantamiseksi tulevaisuutta ajatellen. Jatkoa ajatellen olisi hyödyllistä tarkastella vielä tarkemmin poikkeamia 0–2 vakavuudella, jolloin kaikki yrityksen sisäiset poikkeamat olisi käyty läpi perusteellisesti. Tämän avulla olisi mahdollistaa saada vielä kattavampaa tietoa poikkeamien syntymisestä.