Naishahmojen seksualisointi videopeleissä : kuinka suunnitella vaatteita naispelihahmoille ilman seksualisointia
Hurmalainen, Anni (2024)
Hurmalainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039126
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä siihen, miksi naispelihahmoista tehdään seksualisoituja, ja miten naishahmoille voitaisiin suunnitella vaatteita ilman seksualisointia, sekä tarjota näihin ongelmiin ratkaisua ja vaihtoehtoja. Tutkimukseen sisältyi naishahmojen vaatteiden keskeisten ongelmien tutkiminen, sekä tutustuminen videopelien kohderyhmään, ja miten se on kytköksissä hahmosuunnitteluun. Tutkielma pohjautui artikkeleihin, tutkielmiin, haastatteluun, sekä omaan havainnointiin.
Tutkielman tuloksena naishahmojen kriittisin ongelmakohta vaatetuksessa on vaatteiden paljastavuus tietyissä kehonosissa. Naishahmojen vähäpukeisuus edistää ja ohjaa niiden seksualisointia, mutta sen esille tuominen lähtee kuitenkin pelaajien omista arvoista ja ajatusmaailmasta.
Tutkielman tulosten pohjalta suunniteltiin mallisto, joka pohjautuu naispelihahmoihin, mutta on tarkoitettu oikeassa elämässä puettavaksi. Vaatteissa on hyödynnetty tutkielmasta syntyneitä tuloksia ja niiden pohjalta tehty ratkaisuja asujen suunnittelussa.
Tutkielman tuloksena naishahmojen kriittisin ongelmakohta vaatetuksessa on vaatteiden paljastavuus tietyissä kehonosissa. Naishahmojen vähäpukeisuus edistää ja ohjaa niiden seksualisointia, mutta sen esille tuominen lähtee kuitenkin pelaajien omista arvoista ja ajatusmaailmasta.
Tutkielman tulosten pohjalta suunniteltiin mallisto, joka pohjautuu naispelihahmoihin, mutta on tarkoitettu oikeassa elämässä puettavaksi. Vaatteissa on hyödynnetty tutkielmasta syntyneitä tuloksia ja niiden pohjalta tehty ratkaisuja asujen suunnittelussa.