Valkoiset huoltajat kasvattamassa POC-lapsia : työkalu huoltajille antirasistiseen kasvatukseen palvelumuotoilun menetelmin
Setianto, Iiris (2024)
Setianto, Iiris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työkalun kehittäminen antirasistiseen kasvatukseen käyttäjälähtöisin menetelmin. Tutkimus- ja kehitystyön kohteena olivat valkoiset huoltajat, jotka kasvattavat POC-lapsia. Tavoitteena oli tukea huoltajia antirasistisessa kasvatuksessa ja kehittää työkaluja heitä auttamaan.
Työn toimeksiantajana toimi Mixed Finns -yhteisö, joiden tavoitteena on laajentaa kuvaa suomalaisuudesta ja lisätä tietoa antirasismista. Tutkimus- ja kehittämistyössä käytettiin käyttäjälähtöisiä menetelmiä, kuten kyselyitä, haastatteluita sekä luotain-työkalua. Opinnäytteessä tutkittiin myös rasismin sekä valkonormatiivisen yhteiskunnan vaikutusta lapsen identiteetin muodostumiseen.
Rasismin kokeminen ja kokemusten sivuuttaminen voi horjuttaa lapsen perusturvallisuuden tunnetta peruuttamattomasti. Lapset alkavat tunnistaa erilaisuutta ja rasismia jo taaperoikäisinä, mikä tulisi ottaa huomioon myös kasvatuksessa. Haastatteluiden perusteelta huoltajilla on vastuu rasismin tiedostamisesta, käsittelystä sekä puuttumisesta ikätasoisin menetelmin. Representaatio, yhteisöjen tärkeys sekä taide ovat tapoja, jotka auttavat lasta käsittelemään ja ymmärtämään rasismia.
Kehitystyön tuloksena syntyi Yhdessä vahvempia -video konsepti, joka on suunniteltu tiedon lisäämiseksi. Videon tarkoituksena on tarjota neuvoja ja esimerkkejä rasismin käsittelyyn, sekä herättää ajatuksia rasismin tiedostamisesta.
Työn toimeksiantajana toimi Mixed Finns -yhteisö, joiden tavoitteena on laajentaa kuvaa suomalaisuudesta ja lisätä tietoa antirasismista. Tutkimus- ja kehittämistyössä käytettiin käyttäjälähtöisiä menetelmiä, kuten kyselyitä, haastatteluita sekä luotain-työkalua. Opinnäytteessä tutkittiin myös rasismin sekä valkonormatiivisen yhteiskunnan vaikutusta lapsen identiteetin muodostumiseen.
Rasismin kokeminen ja kokemusten sivuuttaminen voi horjuttaa lapsen perusturvallisuuden tunnetta peruuttamattomasti. Lapset alkavat tunnistaa erilaisuutta ja rasismia jo taaperoikäisinä, mikä tulisi ottaa huomioon myös kasvatuksessa. Haastatteluiden perusteelta huoltajilla on vastuu rasismin tiedostamisesta, käsittelystä sekä puuttumisesta ikätasoisin menetelmin. Representaatio, yhteisöjen tärkeys sekä taide ovat tapoja, jotka auttavat lasta käsittelemään ja ymmärtämään rasismia.
Kehitystyön tuloksena syntyi Yhdessä vahvempia -video konsepti, joka on suunniteltu tiedon lisäämiseksi. Videon tarkoituksena on tarjota neuvoja ja esimerkkejä rasismin käsittelyyn, sekä herättää ajatuksia rasismin tiedostamisesta.