Plique-à-jour emalointi nykykorussa
Mustanoja, Taneli (2024)
Mustanoja, Taneli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059247
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin plique-à-jour -emalointitekniikkaa ja sen käyttöä nykykorussa. Aiheen pohjalla oli kiinnostus kauniiseen sekä herkkään, mutta harvoin käytettyyn tekniikkaan, jonka osaaminen kehittäisi jo ennestään tuttujen materiaalien ymmärtämistä ja hallitsemista.
Taiteellinen osuus koostui kolmiosaisesta teossarjasta, jossa tekniikalle yleistä kukkaiskuvastoa pyrittiin tuomaan nykytaiteen puolelle. Kupariset teokset saivat inspiraationsa aidoista kukista ja niiden kuvitteellisesta käyttäytymisestä ihmiskeholla. Sarja koostui lopulta rintakorusta, sormuksesta, sekä poskipäällä lepäävästä teoksesta.
Emalitekniikan lisäksi keskeiseksi osaksi tuotantoprosessia muodostui tekniikan ja materiaalien luomien rajoitteiden kanssa toimiminen sekä ongelmakohtien kiertäminen. The thesis covered plique-à-jour enameling technique and its usage in contemporary art. The topic was based on the interest towards this beautiful and delicate, but also rarely used technique of which the know-how would also improve already existing understanding and control over the materials.
The artistic portion consisted of a series of three artwork, in which the common theme for the technique, flower imagery, was intended to be brought to the world of contemporary art. The copper jewelry got their inspiration from real flowers and their imaginary behaviour on the human body. The body of the work ended up consisting of a brooch, a ring and a piece that rests on top of the cheekbone.
Along with the enameling technique, working with the limitations of the technique and the materials involved while circumventing certain problems became a central part of the production.
Taiteellinen osuus koostui kolmiosaisesta teossarjasta, jossa tekniikalle yleistä kukkaiskuvastoa pyrittiin tuomaan nykytaiteen puolelle. Kupariset teokset saivat inspiraationsa aidoista kukista ja niiden kuvitteellisesta käyttäytymisestä ihmiskeholla. Sarja koostui lopulta rintakorusta, sormuksesta, sekä poskipäällä lepäävästä teoksesta.
Emalitekniikan lisäksi keskeiseksi osaksi tuotantoprosessia muodostui tekniikan ja materiaalien luomien rajoitteiden kanssa toimiminen sekä ongelmakohtien kiertäminen.
The artistic portion consisted of a series of three artwork, in which the common theme for the technique, flower imagery, was intended to be brought to the world of contemporary art. The copper jewelry got their inspiration from real flowers and their imaginary behaviour on the human body. The body of the work ended up consisting of a brooch, a ring and a piece that rests on top of the cheekbone.
Along with the enameling technique, working with the limitations of the technique and the materials involved while circumventing certain problems became a central part of the production.