Funktionaalisen ohjelmoinnin hyödyt ja haitat : ohjelmistoparadigman vahvuudet ja heikkoudet
Cantarella, Toni (2024)
Cantarella, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079645
Tiivistelmä
Ohjelmointia voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Eri ongelmanratkaisumenetelmille on luotu toisistaan eriäviä ohjelmointiparadigmoja. Eriävät tavat mallintaa sovelluskehi-tystä tuovat mukanaan vastakkaisia mieltymyksiä ja näkökantoja siihen, millä tavalla mitäkin ratkaisua tulisi käyttää missäkin tilanteessa.
Opinnäytetyön tavoite on tutkia artikkeleista löytyviä väittämiä funktionaalisen ohjel-moinnin puolesta ja vastaan ja testata niiden paikkaansa pitävyyttä. Väittämiä testataan verraten funktionaalista ja olio-ohjelmointia keskenään. Kummankin paradigman käsit-teitä testataan toteuttamalla joko tyypillinen ohjelmistoon liittyvä ongelmanratkaisu tai opetusmateriaalista löytyvä ohjelmointitehtävä. Testattavat mittarit keskittyvät tuotetun koodin luettavuuteen ja käytettyyn aikaan jokaisen ohjelmistotehtävän kohdalla.
Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että kummallakaan paradigmalla ei ole merkit-täviä hyötyjä tai haittoja luettavuuden tai ohjelmointiin käytetyn ajan suhteen. Kuten kaikki mielipiteet ja näkemykset, kannanotot ohjelmointiparadigmoista ovat enimmäk-seen subjektiivisia. Kuitenkin verrattuna muihin paradigmoihin, funktionaalinen ohjel-mointi on vahvimmillaan laskelmointiin liittyvissä tehtävissä, kuten matematiikassa ja data-analytiikassa.
Opinnäytetyön tavoite on tutkia artikkeleista löytyviä väittämiä funktionaalisen ohjel-moinnin puolesta ja vastaan ja testata niiden paikkaansa pitävyyttä. Väittämiä testataan verraten funktionaalista ja olio-ohjelmointia keskenään. Kummankin paradigman käsit-teitä testataan toteuttamalla joko tyypillinen ohjelmistoon liittyvä ongelmanratkaisu tai opetusmateriaalista löytyvä ohjelmointitehtävä. Testattavat mittarit keskittyvät tuotetun koodin luettavuuteen ja käytettyyn aikaan jokaisen ohjelmistotehtävän kohdalla.
Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että kummallakaan paradigmalla ei ole merkit-täviä hyötyjä tai haittoja luettavuuden tai ohjelmointiin käytetyn ajan suhteen. Kuten kaikki mielipiteet ja näkemykset, kannanotot ohjelmointiparadigmoista ovat enimmäk-seen subjektiivisia. Kuitenkin verrattuna muihin paradigmoihin, funktionaalinen ohjel-mointi on vahvimmillaan laskelmointiin liittyvissä tehtävissä, kuten matematiikassa ja data-analytiikassa.