Muodonmuutos : ikonitaide modernista näkökulmasta
Korhonen, Myy (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069395
Tiivistelmä
Opinnäytteen kirjallisessa osuudessa käsiteltiin ikonitaiteen yhteyttä venäläiseen avantgardeen ja suprematismiin.
Taiteellinen osa koostuu kuudesta vedoksesta, jotka on toteutettu serigrafialla. Osaa vedoksista on lisäksi jatkettu kollaasilla ja puuväreillä. Teosten värit ja sommitelmat ovat saaneet vaikutteita ikoneista. Kolmen vedoksen sommitelma pohjautuu suoraan ikoneihin, kolmen sommitelma on vapaampi.
Teossarjan tarkoituksena on selvittää, kuinka ikonin muotoa voi muuttaa, kuitenkin niin, että se on vielä tunnistettava ikoniksi. Lähestymistapa teoksiin on kokeileva, ja painottuu värin ja muodon ilmaisuun. The written part of the thesis explored the connections between traditional icon art and Russian avant-garde and suprematism
.
The artistic part consists of six serigraphy prints. Some of the prints have additions made in collage and colored pencils. The colors and compositions have been influenced by icons. The composition of three of the prints directly reflect existing icons, remaining three are more free formed.
The goal of the artistic work was to find out how far the form could be stretched, while maintaining the resemblance to traditional icon art. The approach was experimental, and the main focus was to mainly express color and form.
Taiteellinen osa koostuu kuudesta vedoksesta, jotka on toteutettu serigrafialla. Osaa vedoksista on lisäksi jatkettu kollaasilla ja puuväreillä. Teosten värit ja sommitelmat ovat saaneet vaikutteita ikoneista. Kolmen vedoksen sommitelma pohjautuu suoraan ikoneihin, kolmen sommitelma on vapaampi.
Teossarjan tarkoituksena on selvittää, kuinka ikonin muotoa voi muuttaa, kuitenkin niin, että se on vielä tunnistettava ikoniksi. Lähestymistapa teoksiin on kokeileva, ja painottuu värin ja muodon ilmaisuun.
.
The artistic part consists of six serigraphy prints. Some of the prints have additions made in collage and colored pencils. The colors and compositions have been influenced by icons. The composition of three of the prints directly reflect existing icons, remaining three are more free formed.
The goal of the artistic work was to find out how far the form could be stretched, while maintaining the resemblance to traditional icon art. The approach was experimental, and the main focus was to mainly express color and form.