Hyvinvointialueille tarjottavien sosiaalihuollon digitaalisten palveluiden kehittäminen: saatavuuden ja saavutettavuuden varmistaminen
Joensuu, Nea (2024)
Joensuu, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069556
Tiivistelmä
Palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen on yksi sote-uudistuksen kärkitavoitteista. Tutkimukset osoittavat, että niiden on koettu heikentyneen. Lain mukaan jokaisella tulee olla yhtäläinen mahdollisuus käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja ja sen toteutuminen vaatii niiden jatkuvaa kehittämistä. Tähän yhtenä ratkaisuna on digitalisaatio.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia palveluita yhteistyöorganisaation tulisi tarjota hyvinvointialueille, jotta he pystyvät tarjoamaan hyvinvointialueen asukkaille mahdollisimman laadukkaita palveluita, joiden avulla palveluiden saatavuus ja saavutettavuus paranevat. Tavoitteena oli sosiaalihuoltoon tarjottavien digipalveluiden laadun parantaminen. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin hyvinvointialueiden palvelustrategioita. Tutkimuksen tulosten perusteella hyvinvointialueet aikovat tuottaa palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi asiointia helpottavia, tukevia ja nopeuttavia digipalveluja, asiakkuutta tukevia digipalveluja sekä helppokäyttöisiä digipalveluja. Yhteistyöorganisaation tulisi jatkossa tuottaa enemmän asiantuntijuuteen perustuvia palveluita, joiden avulla tuetaan hyvinvointialueiden digikehitystä.
Riskinä palveluiden saatavuudelle ja saavutettavuudelle tulevaisuudessa on väestön ikääntyminen sekä henkilöstöresurssin puute. Jatkossa olisi hyvä tutkia millaisilla digiratkaisuilla sosiaalihuollon resurssien tehokasta käyttöä voidaan tukea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia palveluita yhteistyöorganisaation tulisi tarjota hyvinvointialueille, jotta he pystyvät tarjoamaan hyvinvointialueen asukkaille mahdollisimman laadukkaita palveluita, joiden avulla palveluiden saatavuus ja saavutettavuus paranevat. Tavoitteena oli sosiaalihuoltoon tarjottavien digipalveluiden laadun parantaminen. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin hyvinvointialueiden palvelustrategioita. Tutkimuksen tulosten perusteella hyvinvointialueet aikovat tuottaa palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi asiointia helpottavia, tukevia ja nopeuttavia digipalveluja, asiakkuutta tukevia digipalveluja sekä helppokäyttöisiä digipalveluja. Yhteistyöorganisaation tulisi jatkossa tuottaa enemmän asiantuntijuuteen perustuvia palveluita, joiden avulla tuetaan hyvinvointialueiden digikehitystä.
Riskinä palveluiden saatavuudelle ja saavutettavuudelle tulevaisuudessa on väestön ikääntyminen sekä henkilöstöresurssin puute. Jatkossa olisi hyvä tutkia millaisilla digiratkaisuilla sosiaalihuollon resurssien tehokasta käyttöä voidaan tukea.