Nuorisotyötä ammatillisissa oppilaitoksissa
Pöyry, Sanna-Mari; Eerikäinen, Ville (2024)
Pöyry, Sanna-Mari
Eerikäinen, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-577-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-577-2
Tiivistelmä
Nuorisotyötä ammatillisissa oppilaitoksissa on nuorisoalan Osaamiskeskus Nuoskan – nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa julkaisu, joka on tarkoitettu inspiraatioksi ja avuksi nuorisotyötä ammatillisissa oppilaitoksissa tekeville. Sitä voidaan hyödyntää oppilaitosnuorisotyön kehittämiseen ja sanoittamiseen. Muut ammattiopistoissa työskentelevät saavat tietoa oppilaitosnuorisotyön merkityksestä sekä menetelmistä, mikä
edesauttaa yhteistyötä nuorisotyön kanssa. Kohderyhmään kuuluvat myös ammattiopistojen johto-, kehittämis- ja suunnittelutehtävissä toimivat.
Julkaisussa kuvataan johtamisen merkitystä toimintakulttuurin rakentajana ja oppilaitosnuorisotyössä onnistumisen mahdollistajana. Julkaisua varten kartoitettiin ja mallinnettiin ammatillisissa oppilaitoksissa tehtävää nuorisotyötä ja moniammatillista yhteistyötä. Työskentelyyn osallistettiin opiskeluhuollon, opetuksen ja nuorisopalveluiden edustajia, opiskelijoita, oppilaitosten päättäjiä ja keskeisiä sidosryhmiä. Lisäksi järjestettiin työpajoja, yksilö- ja ryhmähaastatteluja, kyselyjä ja muuta tiedonkeruuta kehittämistilaisuuksissa, oppilaitosvierailuilla ja verkostotapaamisten yhteydessä osaamiskeskuskaudella 2020–2023.
Teoksessa kuvataan ammattiopistojen nuoria palvelumuotoilun menetelmin (profiilit, empatiakartat) ja esitetään ratkaisuja heidän palvelutarpeisiinsa vastaamiseksi (arvolupaukset). Julkaisu kannustaa vahvistamaan nuorten tulevaisuususkoa tulevaisuusohjauksen avulla ja kuvaa oppilaitosnuorisotyön paikkoja, muotoja ja tavoitteita. Julkaisuun on myös koottu menetelmiä sovellettavaksi oppilaitosnuorisotyöhön.
edesauttaa yhteistyötä nuorisotyön kanssa. Kohderyhmään kuuluvat myös ammattiopistojen johto-, kehittämis- ja suunnittelutehtävissä toimivat.
Julkaisussa kuvataan johtamisen merkitystä toimintakulttuurin rakentajana ja oppilaitosnuorisotyössä onnistumisen mahdollistajana. Julkaisua varten kartoitettiin ja mallinnettiin ammatillisissa oppilaitoksissa tehtävää nuorisotyötä ja moniammatillista yhteistyötä. Työskentelyyn osallistettiin opiskeluhuollon, opetuksen ja nuorisopalveluiden edustajia, opiskelijoita, oppilaitosten päättäjiä ja keskeisiä sidosryhmiä. Lisäksi järjestettiin työpajoja, yksilö- ja ryhmähaastatteluja, kyselyjä ja muuta tiedonkeruuta kehittämistilaisuuksissa, oppilaitosvierailuilla ja verkostotapaamisten yhteydessä osaamiskeskuskaudella 2020–2023.
Teoksessa kuvataan ammattiopistojen nuoria palvelumuotoilun menetelmin (profiilit, empatiakartat) ja esitetään ratkaisuja heidän palvelutarpeisiinsa vastaamiseksi (arvolupaukset). Julkaisu kannustaa vahvistamaan nuorten tulevaisuususkoa tulevaisuusohjauksen avulla ja kuvaa oppilaitosnuorisotyön paikkoja, muotoja ja tavoitteita. Julkaisuun on myös koottu menetelmiä sovellettavaksi oppilaitosnuorisotyöhön.