VJ-Demo : hakuvideoiden tuottaminen audiovisuaalisiin kulttuuritapahtumiin
Koskela, Kristian (2024)
Avaa tiedosto
VJ Demo - Aavistus Festival 2024
VJ Demo - Kotimaan Teknokatsaus XIV
Lataukset:
Koskela, Kristian
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079712
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi kahden eri audiovisuaalisen kulttuurin tapahtuman avoimiin hakuihin tehtyihin demoihin. Demot eli demonstraatiot olivat näytteitä siitä, miltä VJ-esitykset tapahtumassa tulisivat näyttämään. VJ, eli video jockey, on reaaliaikaisten visuaalien tuottaja ja ohjaaja. Työssä käytiin läpi 1700-luvulta eteenpäin VJ-kulttuurin taustalla olevaa auditiivisen ja visuaalisen yhdistämisen historiaa. Lisäksi käytiin läpi VJ:n roolia sekä VJ-kulttuuria nykyaikana suhteessa näihin kahteen tapahtumaan, jotka mahdollistivat työn toiminnallisen osan.
Ensimmäinen tapahtuma oli Kotimaan Teknokatsaus XIV. Työssä avattiin tapahtuman hakemusta ja merkitystä suomalaiselle konemusiikki- ja VJ-kentälle. Tapahtuma koostuu pareittain vaihtuvista DJ:stä ja VJ:stä, joista jokainen esiintyy 30 minuutin ajan. Työssä tutkittiin tapahtumaa suhteessa VJ:n rooliin klubeilla. Kotimaan Teknokatsaus XIV:n avoin artistihaku päättyi 31.1.2024.
Kuukausi myöhemmin 29.2.2024 päättyi Aavistus Festivalin hakuaika. Aavistus on audiovisuaaliseen taiteeseen keskittyvä festivaali, joka järjestetään joka toinen vuosi. Festivaalilla järjestetään VJ:lle tilaisuus tuottaa 30–60 minuutin pituinen esitys, jossa roolille poikkeuksellisesti he ja visuaalinsa ovat huomion keskipisteenä. Aavistus Festival heijastaa VJ:n taiteellisempaa ja ilmaisullisempaa puolta.
Tapahtumiin syvemmän tutustumisen jälkeen työssä kuvailtiin demojen tuotantoprosessi sen ideoinnista hakemusten lähettämiseen saakka. Työssä selvisi inspiraation lähteet, konseptin pohdinta, visuaalien ja demojen tuotanto sekä hakemusten valmistaminen. Tämä sisälsi myös avauksen käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin. Niistä tarkimmin tutustuttiin animaatio-ohjelmaan After Effects ja livevisuaalien hallintaan erikoistuvaan Resolume Arena-ohjelmaan. The final project focuses on the creation of two demos made for two events of audiovisual culture that both held an open call for artists. These demos were a preview of what the VJ-performance in the events would look like. A VJ, video jockey, is someone who produces and controls visuals in real time. This role is a result of the interesting history of attempts to combine auditive and visual stimuli, which the thesis examined starting from the 18th century to the present day. Additionally, the duties and role of a VJ and contemporary VJ-culture were investigated in relation to the two different events which made the operational part of the final project possible.
The first of these events was the Domestic Techno Inspection XIV. It’s importance to the Finnish electronic music and VJ scene was discussed in the thesis. The event comprises of several 30 minutes long VJ-performances which are paired with live electronic music performances. In my thesis it represented the part of a VJ’s work that is done at a club. The deadline of the open call for performers ended on the 31.1.2024.
A month later from that date, on the 29.2.2024, the open call for the biennial Aavistus Festival ended. Aavistus is a festival that celebrates audiovisual art and offers VJs an opportunity to perform for 30-60 minutes. The event represented the more artistic and expressive side of the work of VJs. The thesis discussed also the unique way this event sets the VJ at the center of attention.
After a deeper dive into these events the thesis went into the process of producing the demos starting from the idea stage right until the point of submitting the applications. This included a discussion on the sources of inspiration, reflections of the concept, and a look into the production of the visuals and demos. Additionally, the thesis gave a look into the tools and methods used in the project. Specifically, the animation software After Effects and the live visual controller Resolume Arena were studied.
Ensimmäinen tapahtuma oli Kotimaan Teknokatsaus XIV. Työssä avattiin tapahtuman hakemusta ja merkitystä suomalaiselle konemusiikki- ja VJ-kentälle. Tapahtuma koostuu pareittain vaihtuvista DJ:stä ja VJ:stä, joista jokainen esiintyy 30 minuutin ajan. Työssä tutkittiin tapahtumaa suhteessa VJ:n rooliin klubeilla. Kotimaan Teknokatsaus XIV:n avoin artistihaku päättyi 31.1.2024.
Kuukausi myöhemmin 29.2.2024 päättyi Aavistus Festivalin hakuaika. Aavistus on audiovisuaaliseen taiteeseen keskittyvä festivaali, joka järjestetään joka toinen vuosi. Festivaalilla järjestetään VJ:lle tilaisuus tuottaa 30–60 minuutin pituinen esitys, jossa roolille poikkeuksellisesti he ja visuaalinsa ovat huomion keskipisteenä. Aavistus Festival heijastaa VJ:n taiteellisempaa ja ilmaisullisempaa puolta.
Tapahtumiin syvemmän tutustumisen jälkeen työssä kuvailtiin demojen tuotantoprosessi sen ideoinnista hakemusten lähettämiseen saakka. Työssä selvisi inspiraation lähteet, konseptin pohdinta, visuaalien ja demojen tuotanto sekä hakemusten valmistaminen. Tämä sisälsi myös avauksen käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin. Niistä tarkimmin tutustuttiin animaatio-ohjelmaan After Effects ja livevisuaalien hallintaan erikoistuvaan Resolume Arena-ohjelmaan.
The first of these events was the Domestic Techno Inspection XIV. It’s importance to the Finnish electronic music and VJ scene was discussed in the thesis. The event comprises of several 30 minutes long VJ-performances which are paired with live electronic music performances. In my thesis it represented the part of a VJ’s work that is done at a club. The deadline of the open call for performers ended on the 31.1.2024.
A month later from that date, on the 29.2.2024, the open call for the biennial Aavistus Festival ended. Aavistus is a festival that celebrates audiovisual art and offers VJs an opportunity to perform for 30-60 minutes. The event represented the more artistic and expressive side of the work of VJs. The thesis discussed also the unique way this event sets the VJ at the center of attention.
After a deeper dive into these events the thesis went into the process of producing the demos starting from the idea stage right until the point of submitting the applications. This included a discussion on the sources of inspiration, reflections of the concept, and a look into the production of the visuals and demos. Additionally, the thesis gave a look into the tools and methods used in the project. Specifically, the animation software After Effects and the live visual controller Resolume Arena were studied.