Brändi-ilme uudistus ja brändikirjan taittaminen : case: HB-Betoniteollisuus Oy
Träsk, Sanni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810038
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä HB-Betoniteollisuus Oy:n kanssa. Työn tavoitteena oli suunnitella yritykselle uusi henkilöasiakas segmentille suunnattu brändi-ilme ja koota brändikirja, sisältäen brändi äänen määrittelyn, yrityksen arvot ja graafisen ohjeiston uuden brändi-ilmeen käyttämisestä.
Pohjustuksena työssä perehdytään käsitteeseen brändi ja käydään läpi mitä tarkoitetaan brändi-ilmeellä ja mitä ovat brändikirjan ja graafisen ohjeiston erot, sekä mitä hyötyjä huolellisesti toteutettu brändi-ilme ja brändikirja tuovat yritykselle. Työssä mietitään, kuinka heikosti henkilöasiakkaisiin vetoavasta betoniteollisuuden yrityksestä saadaan näiden työkalujen avulla rakennettua vetovoimainen brändi. Työssä tutkitaan vertailuanalyysin avulla HB-Betoniteollisuus Oy:n kilpailijoita ja kuinka markkinan määrittämällä alalla erotutaan kilpailijoista. Työssä pohditaan myös brändikirjan rakentamista lähtökohdista, joissa brändikirjan kohderyhmällä ei ole kokemusta brändin kanssa työskentelemisestä tai suunnittelusta työstä.
Työn lopputulos on uudistettu brändi-ilme ja brändikirja, johon on koottu HB-Betoniteollisuus Oy:n sanallistettu brändi ääni ja graafinen ohjeisto. Työ esittelee brändi-ilmeen suunnittelu ja brändikirjan rakentamisen prosessit vaihe vaiheelta.
Pohjustuksena työssä perehdytään käsitteeseen brändi ja käydään läpi mitä tarkoitetaan brändi-ilmeellä ja mitä ovat brändikirjan ja graafisen ohjeiston erot, sekä mitä hyötyjä huolellisesti toteutettu brändi-ilme ja brändikirja tuovat yritykselle. Työssä mietitään, kuinka heikosti henkilöasiakkaisiin vetoavasta betoniteollisuuden yrityksestä saadaan näiden työkalujen avulla rakennettua vetovoimainen brändi. Työssä tutkitaan vertailuanalyysin avulla HB-Betoniteollisuus Oy:n kilpailijoita ja kuinka markkinan määrittämällä alalla erotutaan kilpailijoista. Työssä pohditaan myös brändikirjan rakentamista lähtökohdista, joissa brändikirjan kohderyhmällä ei ole kokemusta brändin kanssa työskentelemisestä tai suunnittelusta työstä.
Työn lopputulos on uudistettu brändi-ilme ja brändikirja, johon on koottu HB-Betoniteollisuus Oy:n sanallistettu brändi ääni ja graafinen ohjeisto. Työ esittelee brändi-ilmeen suunnittelu ja brändikirjan rakentamisen prosessit vaihe vaiheelta.