Pelipakkauksen suunnittelu kohderyhmälähtöisesti Voihan muna! -perhepelille
Eklund, Venla (2024)
Eklund, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda pakkaus Voihan Muna! -perhepelille. Pakkauksen tyyli perustuu pelin tuottamalle Maisa Kola -brändille. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan ilmentää prosessin, jossa suunnitellaan kohderyhmälle sopivin pelipakkaus noudattamalla pelipakkaussuunnittelun sääntöjä ja toisaalta, luomalla jotain uutta pelipakkaustarjontaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kohderyhmälähtöisesti tutustumalla kohderyhmän ostotottumuksiin sekä kanssakäyntiin lautapelien kanssa. Kohderyhmätuntemusta sovellettiin pelipakkauksen suunnittelussa yhdessä perustutkimuksen tulosten kanssa, joka tutkii pelipakkaussuunnittelun pääkohtia keskittyen markkinoinnin ja graafisen suunnittelun eri elementtien tärkeyteen pakkaussuunnitteluprosessissa. Suunnitteluprosessiin sisällytettiin myös suunnitteluratkaisut varmistava ja kehittävä käyttäjätestaus.
Valmistusprosessia tutkittiin osana julkaisuprosessia ja hypoteettiseksi valmistusmenetelmäksi valikoitui käsityönä toteuttaminen lahjatavaramarkkinoille.
Opinnäytetyö toteutettiin kohderyhmälähtöisesti tutustumalla kohderyhmän ostotottumuksiin sekä kanssakäyntiin lautapelien kanssa. Kohderyhmätuntemusta sovellettiin pelipakkauksen suunnittelussa yhdessä perustutkimuksen tulosten kanssa, joka tutkii pelipakkaussuunnittelun pääkohtia keskittyen markkinoinnin ja graafisen suunnittelun eri elementtien tärkeyteen pakkaussuunnitteluprosessissa. Suunnitteluprosessiin sisällytettiin myös suunnitteluratkaisut varmistava ja kehittävä käyttäjätestaus.
Valmistusprosessia tutkittiin osana julkaisuprosessia ja hypoteettiseksi valmistusmenetelmäksi valikoitui käsityönä toteuttaminen lahjatavaramarkkinoille.