Ratainfran kartoitusdatan käsittelyn kehittäminen : radan salaojarakenteet
Manni, Jaakko (2024)
Manni, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079958
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Destia Rail Oy:n kanssa. Työn toimeksiantaja oli saanut tehtäväkseen kartoittaa kunnossapitoalueen ratainfraa. Kartoituksen jälkeen ongelmaksi oli muodostunut kartoitusdatan hankala käsittely kartoitusjärjestelmässä. Työn tarkoituksena oli analysoida ja käsitellä ratainfrasta kerättyä kartoitusdataa sekä luoda toimintamalli datan jatkokäsittelylle, jotta ongelmakohteille pystyttäisiin kohdistamaan korjaustoimenpiteitä. Kartoitusdatasta rajattiin jatkokäsittelyyn ainoastaan salaojarakenteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Suomen rautateitä yleisesti sekä keskeisimpiä radanpitoa ohjaavia lakeja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös radan rakenteita ja kuivatusta sekä radan kunnossapitoa. Tietoa kerättiin pääsääntöisesti perehtymällä alan ohjeisiin ja julkaisuihin. Salaojista kerätty kartoitusdata hankittiin toimeksiantajan käytössä olevasta kartoitusjärjestelmästä.
Kartoitusdatan analysoinnilla saatiin laajasti tietoa kunnossapitoalueen salaojien ongelmakohdista ja selvitettyä yleisimmät korjaustoimenpiteitä vaativat viat. Työn tuotoksena syntyi toimintamalli kartoitusdatan käsittelylle aina työnsuunnitteluun asti sekä työkalu työnsuunnittelun avuksi. Tuloksista voidaan päätellä, että kunnossapitoalueen salaojat ovat pääsääntöisesti toimintakuntoisia, mutta vakavia korjausta vaativia ongelmakohteita on kuitenkin hyvin paljon. Kohteiden kunnostaminen on ehdottoman tärkeää radan kuivatuksen toimivuuden varmistamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään Suomen rautateitä yleisesti sekä keskeisimpiä radanpitoa ohjaavia lakeja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös radan rakenteita ja kuivatusta sekä radan kunnossapitoa. Tietoa kerättiin pääsääntöisesti perehtymällä alan ohjeisiin ja julkaisuihin. Salaojista kerätty kartoitusdata hankittiin toimeksiantajan käytössä olevasta kartoitusjärjestelmästä.
Kartoitusdatan analysoinnilla saatiin laajasti tietoa kunnossapitoalueen salaojien ongelmakohdista ja selvitettyä yleisimmät korjaustoimenpiteitä vaativat viat. Työn tuotoksena syntyi toimintamalli kartoitusdatan käsittelylle aina työnsuunnitteluun asti sekä työkalu työnsuunnittelun avuksi. Tuloksista voidaan päätellä, että kunnossapitoalueen salaojat ovat pääsääntöisesti toimintakuntoisia, mutta vakavia korjausta vaativia ongelmakohteita on kuitenkin hyvin paljon. Kohteiden kunnostaminen on ehdottoman tärkeää radan kuivatuksen toimivuuden varmistamiseksi.