Nuorisotapahtuman markkinoinnin kehittäminen ja brändin vahvistaminen : case: Abiristeilyt
Aaltonen, Sini (2024)
Aaltonen, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Abiristeilyt-tapahtuman brändi saadaan vahvemmin lukiolaisten tietoisuuteen, ja arvioida, kuinka onnistuneeksi tapahtuman markkinointi ja viestintä koetaan nuorten keskuudessa. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta tavoitteena oli laatia kehitysehdotuksia, joilla toimeksiantaja, Nelonen Media Live, pystyy kehittämään Abiristeilyt-tapahtuman markkinointia sekä vahvistamaan brändiä ja tapahtumasta saatuja mielikuvia.
Tietoperustassa käsitellään nuorisotapahtuman markkinointia nuorisokulttuurin vaikutuksen, sosiaalisen median, trendien ja nuorten käyttämien sanojen ja ilmaisuiden näkökulmasta. Brändin vahvistamista käsitellään brändin merkityksen, arvojen ja identiteetin lisäksi myös, kuinka brändi rakennetaan tapahtumassa ja kuinka se on siellä näkyvillä.
Työn toinen osa koostui tutkimuksesta, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua, kyselytutkimusta sekä kilpailija-analyysia. Haastattelulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä tapahtuman markkinointiviestinnän onnistumisesta sekä selvittämään, kuinka vahva tapahtuman brändi on. Kyselytutkimuksella tavoiteltiin laajempaa ymmärrystä Abiristeilyt brändin vahvuudesta ja markkinoinnin tehokkuudesta. Kilpailija-analyysissä hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla selvitettiin kilpailuetuja sekä mahdollisia kehityskohteita Abiristeilyiden viestinnässä.
Tulosten perusteella Abiristeilyt-tapahtuman brändi on vahvasti lukiolaisten tietoisuudessa. Markkinointi koettiin onnistuneena sekä tapahtuman viestintä koettiin selkeänä ja se herätti monessa positiivisia tunteita. Moni kyselyyn vastanneista yhdistävät tapahtuman brändiin erityisesti hauskuuden, nuorekkuuden, yhteisöllisyyden sekä juhlimisen. Tulosten perusteella tapahtuma on onnistunut rakentamaan brändin, joka puhuttelee nuorta kohdeyleisöä ja herättää heissä mielenkiintoa.
Koottujen kehitysehdotusten tarkoitus on tuoda toimeksiantajalle tapoja, joilla Abiristeilyt voivat kehittää markkinointiaan ja viestintää brändiä vahvistavalla tavalla. Kyselyn ja haastattelun perusteella nuoret toivovat muun muassa aktiivista sisällöntuotantoa, ja sosiaalisen median kanavien monipuolista käyttöä. Videoformaatin suosion kasvaessa ja yleistyessä Abiristeilyiden kannattaa hyödyntää videoita markkinoinnissaan enemmän.
Tietoperustassa käsitellään nuorisotapahtuman markkinointia nuorisokulttuurin vaikutuksen, sosiaalisen median, trendien ja nuorten käyttämien sanojen ja ilmaisuiden näkökulmasta. Brändin vahvistamista käsitellään brändin merkityksen, arvojen ja identiteetin lisäksi myös, kuinka brändi rakennetaan tapahtumassa ja kuinka se on siellä näkyvillä.
Työn toinen osa koostui tutkimuksesta, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin ryhmähaastattelua, kyselytutkimusta sekä kilpailija-analyysia. Haastattelulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden mielipiteitä tapahtuman markkinointiviestinnän onnistumisesta sekä selvittämään, kuinka vahva tapahtuman brändi on. Kyselytutkimuksella tavoiteltiin laajempaa ymmärrystä Abiristeilyt brändin vahvuudesta ja markkinoinnin tehokkuudesta. Kilpailija-analyysissä hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla selvitettiin kilpailuetuja sekä mahdollisia kehityskohteita Abiristeilyiden viestinnässä.
Tulosten perusteella Abiristeilyt-tapahtuman brändi on vahvasti lukiolaisten tietoisuudessa. Markkinointi koettiin onnistuneena sekä tapahtuman viestintä koettiin selkeänä ja se herätti monessa positiivisia tunteita. Moni kyselyyn vastanneista yhdistävät tapahtuman brändiin erityisesti hauskuuden, nuorekkuuden, yhteisöllisyyden sekä juhlimisen. Tulosten perusteella tapahtuma on onnistunut rakentamaan brändin, joka puhuttelee nuorta kohdeyleisöä ja herättää heissä mielenkiintoa.
Koottujen kehitysehdotusten tarkoitus on tuoda toimeksiantajalle tapoja, joilla Abiristeilyt voivat kehittää markkinointiaan ja viestintää brändiä vahvistavalla tavalla. Kyselyn ja haastattelun perusteella nuoret toivovat muun muassa aktiivista sisällöntuotantoa, ja sosiaalisen median kanavien monipuolista käyttöä. Videoformaatin suosion kasvaessa ja yleistyessä Abiristeilyiden kannattaa hyödyntää videoita markkinoinnissaan enemmän.