Markkinointisuunnitelma Hius & Kauneus Tähtitaivas Oy:lle
Kuismin, Juulia (2024)
Kuismin, Juulia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kauneuden alan yritys Hius & Kauneus Tähtitaivas Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa lisäpalveluiden ostoa sekä saada pölyttyviä tuotteita myydyksi. Tätä varten yritykselle luotiin vuosikello, johon on merkitty yrityksen toimintoja tavoitteiden saavuttamiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä ensimmäinen luku käsitteli markkinointia. Luvussa muun muassa käsiteltiin markkinoinnin käsitettä sekä onnistunutta markkinointia. Luvulla on kaksi alalukua, jotka keskittyivät tarkemmin markkinointiviestintää ja markkinointistrategiaa. Toisessa tietoperustan luvussa käsiteltiin markkinointisuunnitelmaa ja sen luomista. Luvun alaluvuissa käsiteltiin tarkemmin kohderyhmän ja kanavien valintaa, budjetin laatimista, markkinoinnin mittareita sekä vuosikelloa.
Kehitysmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista teemahaastattelua. Haastattelu pidettiin opinnäytetyön toimeksiantajalle. Haastattelun tarkoituksena oli saada tietoa, mitä vuosikellon laatimiseen vaadittiin, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin toimeksiantajaa. Teemahaastattelu valikoitui haastattelutyypiksi, jotta keskusteku olisi vapaata ja haastateltavan ajatuksille olisi tilaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello. Vuosikello tehtiin toimeksiantajan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Vuosikellon tarkoituksena on tarjota toimeksiantajalle konkreettisia toimintoja, joilla saadaan lisäpalveluiden ostoa kasvatettua sekä pölyttyviä tuotteita myydyiksi. Tavoitteisiin päästiin, sillä toimeksiantaja oli tyytyväinen vuosikellon lopputulokseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä ensimmäinen luku käsitteli markkinointia. Luvussa muun muassa käsiteltiin markkinoinnin käsitettä sekä onnistunutta markkinointia. Luvulla on kaksi alalukua, jotka keskittyivät tarkemmin markkinointiviestintää ja markkinointistrategiaa. Toisessa tietoperustan luvussa käsiteltiin markkinointisuunnitelmaa ja sen luomista. Luvun alaluvuissa käsiteltiin tarkemmin kohderyhmän ja kanavien valintaa, budjetin laatimista, markkinoinnin mittareita sekä vuosikelloa.
Kehitysmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista teemahaastattelua. Haastattelu pidettiin opinnäytetyön toimeksiantajalle. Haastattelun tarkoituksena oli saada tietoa, mitä vuosikellon laatimiseen vaadittiin, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin toimeksiantajaa. Teemahaastattelu valikoitui haastattelutyypiksi, jotta keskusteku olisi vapaata ja haastateltavan ajatuksille olisi tilaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello. Vuosikello tehtiin toimeksiantajan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Vuosikellon tarkoituksena on tarjota toimeksiantajalle konkreettisia toimintoja, joilla saadaan lisäpalveluiden ostoa kasvatettua sekä pölyttyviä tuotteita myydyiksi. Tavoitteisiin päästiin, sillä toimeksiantaja oli tyytyväinen vuosikellon lopputulokseen.