Akselistontestauskoneen mekaniikkasuunnittelu
Brandt, Heikki (2024)
Brandt, Heikki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910507
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli toteuttaa akselistontestauskone maastokuorma-autojen akselistojen testaamiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Millog Oy, ja kone tulee käyttöön Kalkun toimipisteelle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa suunnittelu kuorma-autojen akselistojen kunnon testaamiseen. Tavoitteena suunnittelulle oli saada kappale, minkä piirrosten pohjalta koneen valmistus voidaan toteuttaa myöhemmin. Koneen tuli pystyä pyörittämään kuorma-auton akselistoa noin 60 km/h tienopeutta vastaavaan kierrosnopeuteen.
Koneen suunnittelussa oli 2 rakennetta. Toisessa koneen rakenteessa kuorma-auton akselisto laskettaisiin koneeseen rakennettujen tukirakenteiden päälle, jonka jälkeen akselistoa voitaisiin testata sähkömoottorilla. Tämä rakenne kuitenkin muuttui yksinkertaisemmaksi, jossa on ainoastaan liikuteltava teline sähkö moottorille, joka kiinnitetään akseliston kasauspukkeihin kiinni tukivarsilla testaamisen ajaksi. Työssä täytyi käyttää fysiikkaa tehon laskemiseksi ja suunnittelu toteutui Solidworksillä. Lujuuslaskennassa hyödynnettiin Solidworksin Simulation-pakettia, johon kuuluu lujuuslaskenta- sekä värähtelylaskentaohjelmistot.
Lopputuloksena on kone, joka valmistetaan pääosin ABB:n osista sekä rautakaupasta saatavasta neliöputkipalkista. Koneen ohjaus tapahtuu potentiometrillä, ja kone suorittaa voimamittauksen käyttäen kierros nopeusmittaria sekä tehomittaria.
Koneen mekaniikkasuunnittelu nähtiin toteutuskelpoisena, mutta koneen valmistuksen aikana työturvallisuus täytyy varmistaa. Tämä kuitenkin oli opinnäytetyön skaalan ulkopuolella, joten se toteutetaan yhteistyössä toimeksiantajan työturvallisuusvastaavan kanssa. Ennen käyttöönottoa koneelle hankitaan viranomaisen hyväksyntä käyttöönottoa varten.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa suunnittelu kuorma-autojen akselistojen kunnon testaamiseen. Tavoitteena suunnittelulle oli saada kappale, minkä piirrosten pohjalta koneen valmistus voidaan toteuttaa myöhemmin. Koneen tuli pystyä pyörittämään kuorma-auton akselistoa noin 60 km/h tienopeutta vastaavaan kierrosnopeuteen.
Koneen suunnittelussa oli 2 rakennetta. Toisessa koneen rakenteessa kuorma-auton akselisto laskettaisiin koneeseen rakennettujen tukirakenteiden päälle, jonka jälkeen akselistoa voitaisiin testata sähkömoottorilla. Tämä rakenne kuitenkin muuttui yksinkertaisemmaksi, jossa on ainoastaan liikuteltava teline sähkö moottorille, joka kiinnitetään akseliston kasauspukkeihin kiinni tukivarsilla testaamisen ajaksi. Työssä täytyi käyttää fysiikkaa tehon laskemiseksi ja suunnittelu toteutui Solidworksillä. Lujuuslaskennassa hyödynnettiin Solidworksin Simulation-pakettia, johon kuuluu lujuuslaskenta- sekä värähtelylaskentaohjelmistot.
Lopputuloksena on kone, joka valmistetaan pääosin ABB:n osista sekä rautakaupasta saatavasta neliöputkipalkista. Koneen ohjaus tapahtuu potentiometrillä, ja kone suorittaa voimamittauksen käyttäen kierros nopeusmittaria sekä tehomittaria.
Koneen mekaniikkasuunnittelu nähtiin toteutuskelpoisena, mutta koneen valmistuksen aikana työturvallisuus täytyy varmistaa. Tämä kuitenkin oli opinnäytetyön skaalan ulkopuolella, joten se toteutetaan yhteistyössä toimeksiantajan työturvallisuusvastaavan kanssa. Ennen käyttöönottoa koneelle hankitaan viranomaisen hyväksyntä käyttöönottoa varten.