Brändi-identiteetin luominen aloittelevalle yritykselle - case Unsettling Company
Pöyry, Nelli (2024)
Pöyry, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda brändi-identiteetti aloittelevalle helsinkiläiselle taideyritykselle, Unsettling Companylle. Brändi-identiteetti luotiin brändin tunnettuuden lisäämiseksi ja asiakasviestinnän yhtenäistämiseksi. Tarkoituksena oli suunnitella yritykselle kattava, helppokäyttöinen ja visuaalisesti miellyttävä brändiohjeistus, jota voidaan jatkossa hyödyntää yrityksen sisällöntuotannossa ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyön aihe rajatiin käsittelemään yrityksen itse luomaa brändiä asiakkaiden brändimielikuvien sijasta, koska yrityksellä ei ole vielä vakiintunutta asiakaskuntaa. Tietoperustassa käydään läpi brändin merkitystä yritystoiminnan kannalta, brändi-identiteetin eri osa-alueita, sekä brändin ja brändiohjeistuksen luomista. Lopullinen brändiohjeistus sisältää brändin tarkoituksen, tavoitteet ja arvot, kaksi ostopersoonaa, brändin persoonallisuuden, brändin tarinan, brändin äänensävyn, typografiavalinnat, brändivärit ja logot.
Kehittämismenetelmiksi valittiin kilpailija-analyysi ja brändi-identiteetti-workshop. Kilpailija-analyysissä yrityksen brändi-identiteettiä verrattiin kolmeen kilpailevaan taideyritykseen markkinaraon löytämiseksi ja uusien ideoiden saamiseksi. Työpajassa yrityksen perustajajäsenet ideoivat brändin ydintä ja sitä, millaisia mielikuvia brändin halutaan herättävän.
Toimeksiantaja pitää luotua brändiohjeistusta kattavana, käyttäjäystävällisenä ja brändi-ilmeen mukaisena. Brändiohjeistusta on päästy hyödyntämään muun muassa yrityksen verkkosivujen suunnittelussa ja sosiaalisen median sisällön luomisessa. Brändi-identiteetin toimivuutta arvioidaan jatkossa erilaisten sosiaalisen median analysointityökalujen ja asiakashaastattelujen perusteella.
Opinnäytetyön aihe rajatiin käsittelemään yrityksen itse luomaa brändiä asiakkaiden brändimielikuvien sijasta, koska yrityksellä ei ole vielä vakiintunutta asiakaskuntaa. Tietoperustassa käydään läpi brändin merkitystä yritystoiminnan kannalta, brändi-identiteetin eri osa-alueita, sekä brändin ja brändiohjeistuksen luomista. Lopullinen brändiohjeistus sisältää brändin tarkoituksen, tavoitteet ja arvot, kaksi ostopersoonaa, brändin persoonallisuuden, brändin tarinan, brändin äänensävyn, typografiavalinnat, brändivärit ja logot.
Kehittämismenetelmiksi valittiin kilpailija-analyysi ja brändi-identiteetti-workshop. Kilpailija-analyysissä yrityksen brändi-identiteettiä verrattiin kolmeen kilpailevaan taideyritykseen markkinaraon löytämiseksi ja uusien ideoiden saamiseksi. Työpajassa yrityksen perustajajäsenet ideoivat brändin ydintä ja sitä, millaisia mielikuvia brändin halutaan herättävän.
Toimeksiantaja pitää luotua brändiohjeistusta kattavana, käyttäjäystävällisenä ja brändi-ilmeen mukaisena. Brändiohjeistusta on päästy hyödyntämään muun muassa yrityksen verkkosivujen suunnittelussa ja sosiaalisen median sisällön luomisessa. Brändi-identiteetin toimivuutta arvioidaan jatkossa erilaisten sosiaalisen median analysointityökalujen ja asiakashaastattelujen perusteella.