Instead of weaving webs, harvesters hunt by lurking or running to catch their prey
Rantala, Marjaana (2024)
Rantala, Marjaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810198
Tiivistelmä
Instead of weaving webs, harvesters hunt by lurking or running to catch their prey tarkastelee inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden vuorovaikutteisia rihmasto¬ja assemblaasiluonteisen työskentelyn keinoin. Kiintopisteiksi nousevat materian olemuksen ja toimijuuden tarkastelu tekemisen keskeisenä metodina. Teoskoko¬naisuus on valokuvaa, grafiikan menetelmiä sekä löydettyjä esineitä yhdistelevä ja assosiaatiiviseen narratiiviin nojautuva veistosinstallaatio.
Teoriaosuudessa tarkastelen uusmaterialistisen ja posthumanistisen lähestymis¬tavan taipumista nykytaiteen kontekstiin. Esittelen molekulaarisen taidehistorian näkökulman taiteen kohtaamiseen sekä tutkailen ihmiskeskeisten dikotomioiden purkamista taiteellisen ilmaisun keinoin. Pohdin myös elävän ja monilajisen taiteen käsitteitä sekä niiden eettisiä ulottuvuuksia. Paneudun jälkeen antroposeenin ai¬kakauteen rinnastettuna kuvana sekä valokuvan mahdollisuuksiin autopoieettisena ja monilajisena välineenä. Lopuksi syvennyn readymadeen ja assemblaasiin taiteen mediumeina. Instead of Weaving webs, harvesters hunt by lurking or running to catch their prey explores the interactive entanglements of human and non-human actors with the means of assemblage. Examining the essence of matter and its agency acts as the central method of working. The work is a sculptural installation based on as¬sociative narrative, combining photography, graphics methods and found objects.
In the written part, I examine the new materialistic and posthumanistic approach in the context of contemporary art. I present the molecular art history standpoint and explore the dismantling of human-centered dichotomies through the means of artistic expression. I also considered the concept of living and mul¬tispecies art alongside their ethical dimensions. In addition, I focus on the concept of a mark as an image juxtaposed to anthropocene and furthermore the possibil¬ities of photography as an autopoietic and multispecies tool. Finally, I delve into ready-made and assemblage as art mediums.
Teoriaosuudessa tarkastelen uusmaterialistisen ja posthumanistisen lähestymis¬tavan taipumista nykytaiteen kontekstiin. Esittelen molekulaarisen taidehistorian näkökulman taiteen kohtaamiseen sekä tutkailen ihmiskeskeisten dikotomioiden purkamista taiteellisen ilmaisun keinoin. Pohdin myös elävän ja monilajisen taiteen käsitteitä sekä niiden eettisiä ulottuvuuksia. Paneudun jälkeen antroposeenin ai¬kakauteen rinnastettuna kuvana sekä valokuvan mahdollisuuksiin autopoieettisena ja monilajisena välineenä. Lopuksi syvennyn readymadeen ja assemblaasiin taiteen mediumeina.
In the written part, I examine the new materialistic and posthumanistic approach in the context of contemporary art. I present the molecular art history standpoint and explore the dismantling of human-centered dichotomies through the means of artistic expression. I also considered the concept of living and mul¬tispecies art alongside their ethical dimensions. In addition, I focus on the concept of a mark as an image juxtaposed to anthropocene and furthermore the possibil¬ities of photography as an autopoietic and multispecies tool. Finally, I delve into ready-made and assemblage as art mediums.