Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten lukukulttuuria kehittämässä - menetelmänä Design Sprint

Pajari, Iida; Välimaa, Johanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Pajari_Valimaa.pdf (2.715Mt)
Lataukset: 


Pajari, Iida
Välimaa, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten lukukulttuuria yhdessä Pasilan kirjaston kanssa. Tavoitteena oli mahdollistaa alakouluikäisiä lapsia käymään Pasilan kirjastossa aktiivisemmin ja hyödyntämään kirjaston tarjoamia palveluja sekä samalla edistää lasten lukutaitoa.

Opinnäytetyön tietoperustana olivat lasten lukukulttuurin analyysi ja palvelumuotoilun periaatteet. Työssä yhdistettiin nämä kaksi näkökulmaa, ja niitä sovellettiin Pasilan kirjaston toimeksiannossa. Lasten lukukulttuurin analyysi tarjosi ymmärrystä lasten lukemiseen, kun taas palvelumuotoilun periaatteet mahdollistivat palveluiden suunnittelun ja toteutuksen käyttäjälähtöisesti.

Toiminnallinen osuus toteutettiin viiden päivän pituisella Design Sprint -menetelmällä, jonka pohjalta luotiin Pasilan kirjastossa järjestettävä perheille suunnattu tapahtuma Kirjastoseikkailu. Ennen sprint-viikkoa taustatietoa kerättiin haastatteluiden sekä havainnoinnin avulla asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Sprint-viikon tuloksena syntyneen tapahtuman tavoitteena oli tuoda esille kirjaston eri palveluita ja aktivoida lasten kirjastossa käymistä. Tapahtuman suunnittelussa huomioitiin erityisesti lasten ja perheiden tarpeet sekä mielenkiinnonkohteet. Opinnäytetyössä kehitettiin käyttäjälähtöinen, elämyksellinen ja osallistava palvelukonsepti.

Seuraavaksi opinnäytetyössä laadittiin markkinointisuunnitelma kehitetylle Kirjastoseikkailu-tapahtumalle. Markkinointisuunnitelmassa asetettiin tavoitteet markkinointitoimenpiteille sekä suunniteltiin käytännönläheisesti markkinoinnin viestintäkeinoja, aikataulua sekä toteutusta. Lisäksi eriteltiin muita markkinointitoimenpiteitä lukemiskulttuurin edistämiseksi kohderyhmässä, joita olivat Pasilan kirjaston tunnettuuden lisääminen hyödyntämällä vahvemmin Helsingin kaupungin brändistrategisia valintoja ja asiakaskokemuksen parantamien kohderyhmässä.

Lopuksi suoritettiin arviointia opinnäytetyön toteutuksesta ja menetelmien soveltuvuudesta. Lisäksi esitettiin jatkokehitysehdotuksia, kuten Helsingin kirjastojen tarkempi profiloituminen brändityön avulla tai laajempi Helsingin kaupungin kampanja lukukulttuurin edistämiseksi, jossa esikuvien avulla voitaisi tehdä lukemisesta vetovoimainen harrastus lapsille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste