Tunnejohtamisen merkitys työyhteisössä
Väyrynen, Henna (2024)
Väyrynen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tunnejohtamisen toteutumista ja merkitystä työyhteisössä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle finanssialan yritykselle. Opinnäytetyössä selvitetään, kuinka tunnettu tunnejohtaminen on käsitteenä, kuinka tunnejohtaminen toteutuu työyhteisössä sekä millaista hyötyä tunnejohtamisen toteutumisesta olisi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisen viitekehyksen sekä ja laadullisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin toimeksiantajayrityksen kuutta työntekijää, jotka toimivat joko esihenkilön tai valmentajan roolissa. Sen lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin yrityksessä kahdesti vuodessa toteutettavan henkilöstökyselyn tuloksia syksyltä 2023. Opinnäytetyössä on käytetty tutkimuksellista kvalitatiivista lähestymistapaa.
Opinnäytetyön tuloksena nousi ilmi, että vaikka tunnejohtaminen ei terminä välttämättä ole tuttu, on ajatus sen taustalla kuitenkin selkeä. Jokainen haastateltava tiesi, että on tärkeämpää johtaa ihmisiä kuin numeroita eikä tunteiden merkitystä työpanokseen tule vähätellä. Opinnäytetyön tuloksista käy selkeästi ilmi, että tulevaisuudessa olisi tärkeää tarkastella tunnejohtamisen toteutumista myös yrityksen johtotasolla.
Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisen viitekehyksen sekä ja laadullisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin toimeksiantajayrityksen kuutta työntekijää, jotka toimivat joko esihenkilön tai valmentajan roolissa. Sen lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin yrityksessä kahdesti vuodessa toteutettavan henkilöstökyselyn tuloksia syksyltä 2023. Opinnäytetyössä on käytetty tutkimuksellista kvalitatiivista lähestymistapaa.
Opinnäytetyön tuloksena nousi ilmi, että vaikka tunnejohtaminen ei terminä välttämättä ole tuttu, on ajatus sen taustalla kuitenkin selkeä. Jokainen haastateltava tiesi, että on tärkeämpää johtaa ihmisiä kuin numeroita eikä tunteiden merkitystä työpanokseen tule vähätellä. Opinnäytetyön tuloksista käy selkeästi ilmi, että tulevaisuudessa olisi tärkeää tarkastella tunnejohtamisen toteutumista myös yrityksen johtotasolla.