Taloushallintojärjestelmän palkanlaskentaohjelmiston innovatiivisen ominaisuuden omaksuminen ja käyttöönotto
Jochim, Sanna (2024)
Jochim, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810299
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan taloushallintojärjestelmässä olevan palkanlaskentaohjelmiston innovatiivisen ominaisuuden vähäisen käytön syitä ja tuottaa kehitysehdotuksia, joilla käyttäjämääriä saataisiin lisättyä. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys käsittelee innovaatioita, innovaatioiden diffuusioteoriaa ja innovaatioiden päätösprosessia. Teoreettisen viitekehyksen tavoitteena on selittää minkälaiset tekijät vaikuttavat innovaatioiden leviämiseen, omaksumiseen sekä hyväksymiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja laadullisen tutkimuksen menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä ja avointa teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin verkkohaastatteluina.
Tutkimus kohdennettiin toimeksiantajan taloushallintojärjestelmän palkanlaskentaominaisuutta käyttäviin tilitoimistoihin, koska tilitoimistot toimivat merkittävänä myyntikanavana asiakkaiden ratkaisujen myynnissä. Tavoitteena oli selvittää, onko tutkimuksen kohteena oleva ominaisuus tuttu tilitoimistoille ja onko ominaisuus käytössä tilitoimistojen asiakkailla sekä minkälaiset tekijät vaikuttavat siihen, että ominaisuutta ei ole otettu useammalle asiakkaalle käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että tutkimuksen kohteena oleva innovatiivinen ominaisuus oli kaikille haastateltaville tilitoimistoille entuudestaan tuttu, mutta ominaisuutta kohtaan oli tunnistettavissa epävarmuutta ja sen tuottamaa asiakasarvoa ei ollut tunnistettu, vaikka olemassa olevaan prosessiin kohdistuukin ylimääräistä resurssien käyttöä ja turhautumista. Tutkimustulosten ja teoriaan tutustumisen avulla saatiin kehitysehdotuksia, joiden avulla voidaan toteuttaa ja jalkauttaa toimintasuunnitelma ominaisuuden käyttäjämäärien lisäämiseksi. Tutkimuksen aikana toteutettiin ominaisuuden havaittavuutta parantavia toimenpiteitä. Ominaisuuden kokeiltavuus olisi hyvä tuoda saataville, jotta ymmärrys ja luottamus ominaisuutta kohtaan kasvaisivat. Ominaisuutta olisi hyvä markkinoida kohdennetusti suora-asiakkaille sekä tilitoimistoille. Ominaisuuden toiminnallisuuksien näkökulmasta olisi hyvä toteuttaa kohdennettu loppukäyttäjätutkimus, tavoitteena saavuttaa ymmärrys, miten hyvin ominaisuus palvelee nykyisellään loppukäyttäjiä ja minkälaisilla kehitystoimenpiteillä käyttökokemusta voisi mahdollisesti parantaa. Myös tilitoimistojen päättäjille olisi hyvä toteuttaa tutkimus, jossa selvitettäisiin, kuinka hyvin ominaisuus tiedetään päättäjien keskuudessa ja miten sen tavoiteltu asiakasarvo koetaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja laadullisen tutkimuksen menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä ja avointa teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin verkkohaastatteluina.
Tutkimus kohdennettiin toimeksiantajan taloushallintojärjestelmän palkanlaskentaominaisuutta käyttäviin tilitoimistoihin, koska tilitoimistot toimivat merkittävänä myyntikanavana asiakkaiden ratkaisujen myynnissä. Tavoitteena oli selvittää, onko tutkimuksen kohteena oleva ominaisuus tuttu tilitoimistoille ja onko ominaisuus käytössä tilitoimistojen asiakkailla sekä minkälaiset tekijät vaikuttavat siihen, että ominaisuutta ei ole otettu useammalle asiakkaalle käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että tutkimuksen kohteena oleva innovatiivinen ominaisuus oli kaikille haastateltaville tilitoimistoille entuudestaan tuttu, mutta ominaisuutta kohtaan oli tunnistettavissa epävarmuutta ja sen tuottamaa asiakasarvoa ei ollut tunnistettu, vaikka olemassa olevaan prosessiin kohdistuukin ylimääräistä resurssien käyttöä ja turhautumista. Tutkimustulosten ja teoriaan tutustumisen avulla saatiin kehitysehdotuksia, joiden avulla voidaan toteuttaa ja jalkauttaa toimintasuunnitelma ominaisuuden käyttäjämäärien lisäämiseksi. Tutkimuksen aikana toteutettiin ominaisuuden havaittavuutta parantavia toimenpiteitä. Ominaisuuden kokeiltavuus olisi hyvä tuoda saataville, jotta ymmärrys ja luottamus ominaisuutta kohtaan kasvaisivat. Ominaisuutta olisi hyvä markkinoida kohdennetusti suora-asiakkaille sekä tilitoimistoille. Ominaisuuden toiminnallisuuksien näkökulmasta olisi hyvä toteuttaa kohdennettu loppukäyttäjätutkimus, tavoitteena saavuttaa ymmärrys, miten hyvin ominaisuus palvelee nykyisellään loppukäyttäjiä ja minkälaisilla kehitystoimenpiteillä käyttökokemusta voisi mahdollisesti parantaa. Myös tilitoimistojen päättäjille olisi hyvä toteuttaa tutkimus, jossa selvitettäisiin, kuinka hyvin ominaisuus tiedetään päättäjien keskuudessa ja miten sen tavoiteltu asiakasarvo koetaan.