Koneturvallisuusparannukset pakkauslinjoilla
Nieminen, Tapio (2024)
Nieminen, Tapio
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010623
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin koneturvallisuuden parannussuunnitelma Taminco Finland Oy:n nestemäisen hapon pakkauslinjoille. Pakkauslinjat koostuivat eri-ikäisistä koneista. Koneista vanhimmat olivat peräisin 1980-luvulta. Pakkauslinjoilla oli havaittu puutteita koneturvallisuudessa etenkin vanhojen koneiden osalta. Koneturvallisuuden parantamiseksi oli käynnistymässä projekti, jonka lähtötiedoiksi haluttiin kartoittaa konkreettisia korjaustoimenpiteitä. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin listaus toimenpiteistä, jotka toteuttamalla voidaan parantaa turvallisuutta nykyvaatimusten tasolle etenkin vanhojen koneiden osalta.
Työ aloitettiin määrittelemällä parannuskohteet ja niihin liittyvä lainsäädäntö sekä standardit. Parannuskohteiksi valikoituivat kulkutiet ja tasot, hätäseis-toiminnot, suojukset sekä merkinnät. Kohteet valittiin aikaisempien havaintojen perusteella. Säännösten määrittely alussa oli tärkeää, jotta voitiin laatia suunnitelma nykytilan kartoittamiseksi. Nykytilan kartoituksessa käytettiin havainnointikierrosta. Laitteiston hätäseis-painikkeiden toiminta testattiin toiminnallisesti koeajolla. Pakkauslinjoilla tehtiin ratanopeusmittauksia ja työskentelyalueella olevien työntösylintereiden liikenopeuksien mittauksia määrittelemään liikkuvien osien vaikutusta henkilöturvallisuuteen. Kulkuteiden ja tasojen osalta tehtiin mittauksia ja kartoitettiin nykytilanne standardien avulla. Käyttöhenkilöstön kanssa keskusteltiin sekä nykytilasta että tehdyistä parannusehdotuksista. Teoriaosuus työhön löytyi konedirektiivistä, työsuojelulaista, koneasetuksesta, käyttöasetuksesta ja koneturvallisuuteen liittyvistä standardeista. Lisäksi aineistona käytettiin T. Siirilän ja T. Kerttulan kirjaa Koneturvallisuuden perusteet (2009).
Opinnäytetyön selvitysten perusteella kävi ilmi, että pakkauslinjoilla on turvallisuuspuutteita liikkuvien koneen osien suojauksissa. Hätäseis-painikkeiden toiminta ei ollut johdonmukaista eivätkä niiden merkinnät olleet ajan tasalla. Kannujen pakkauslinjan kiinteät kulkutiet ja tasot eivät täyttäneet standardin vaatimuksia. Koneiden vaaroista varoittavat merkinnät esitettiin päivitettäväksi. Havaituille puutteille laadittiin standardeihin perustuvat korjausehdotukset.
Opinnäytetyössä onnistuttiin havaitsemaan suurimmat puutteet ja laadittiin lista korjausehdotuksista, jotka toteuttamalla päästään koneturvallisuudessa hyvälle tasolle. Etenkin kulkuteiden uusinta parantaa työn ergonomiaa ja lisää työturvallisuutta. Turvallisuuden parantaminen on jatkuvaa toimintaa ja tekniikan kehittyminen on huomioitava ratkaisuissa. The aim of the thesis was to improve machine safety on packaging lines of liquid acids at the commissioning party, Taminco Finland Oy. Packaging lines consisted of different machines with various ages. The oldest machines were from 1980’s. On previous audit a few lacks were noticed when comparing machine safety on packaging lines to requirements of the Machine Directive. The commissioner was about to launch a project to improve machine safety. There was a need to define the required actions to upgrade machine safety accordingly to the present regulations.
The first step of the thesis was to define the objects of improvement and the regulations and standards related to the safety issue. Accesses and working platforms, emergency stop functions, guards and markings were chosen for objects of improvement. This choice was based on the findings of the previous audit. A plan for investigating the current situation was established. Safety walk was implemented to investigate the machines. Emergency stop functions were tested in action with running lines without liquids or load. The speed of conveyors and cylinders was measured to define the risk of moving parts collision with human. Accesses and working platforms were measured to determine the types of accesses and to compare the results to requirements. There were conversations with the operators about the current state and improvement requirements. The theory of the thesis is based on Machine Directive, Occupational Health and Safety Act, the legislation of machine safety and the standards regarding the safety of machinery.
The thesis results show that deficiencies were found in the machine protection of the moving parts. This creates a risk for an accident. This can be prevented by adding guards around the moving parts. There were variations with the function of the emergency stop buttons that should be harmonized. Accesses and handrails of working platforms differ from the requirements of the standards. A few warning signs were missing on the machines. Those should be added to increase the awareness of the risks near the machines. The findings were listed, and proposals based on the standards to improve machine safety were presented to the commissioner.
The thesis was successful. The commissioner received information for launching the machine safety improvement project. After implementing the recommended improvements, the machine safety is on required level at the packaging lines. Especially replacing the current accesses with standard stairs improves the ergonomics and safety of the operators. After the improvement project, safety should be monitored closely by safety walks and audits. Maintaining safety is continuous improvement.
Työ aloitettiin määrittelemällä parannuskohteet ja niihin liittyvä lainsäädäntö sekä standardit. Parannuskohteiksi valikoituivat kulkutiet ja tasot, hätäseis-toiminnot, suojukset sekä merkinnät. Kohteet valittiin aikaisempien havaintojen perusteella. Säännösten määrittely alussa oli tärkeää, jotta voitiin laatia suunnitelma nykytilan kartoittamiseksi. Nykytilan kartoituksessa käytettiin havainnointikierrosta. Laitteiston hätäseis-painikkeiden toiminta testattiin toiminnallisesti koeajolla. Pakkauslinjoilla tehtiin ratanopeusmittauksia ja työskentelyalueella olevien työntösylintereiden liikenopeuksien mittauksia määrittelemään liikkuvien osien vaikutusta henkilöturvallisuuteen. Kulkuteiden ja tasojen osalta tehtiin mittauksia ja kartoitettiin nykytilanne standardien avulla. Käyttöhenkilöstön kanssa keskusteltiin sekä nykytilasta että tehdyistä parannusehdotuksista. Teoriaosuus työhön löytyi konedirektiivistä, työsuojelulaista, koneasetuksesta, käyttöasetuksesta ja koneturvallisuuteen liittyvistä standardeista. Lisäksi aineistona käytettiin T. Siirilän ja T. Kerttulan kirjaa Koneturvallisuuden perusteet (2009).
Opinnäytetyön selvitysten perusteella kävi ilmi, että pakkauslinjoilla on turvallisuuspuutteita liikkuvien koneen osien suojauksissa. Hätäseis-painikkeiden toiminta ei ollut johdonmukaista eivätkä niiden merkinnät olleet ajan tasalla. Kannujen pakkauslinjan kiinteät kulkutiet ja tasot eivät täyttäneet standardin vaatimuksia. Koneiden vaaroista varoittavat merkinnät esitettiin päivitettäväksi. Havaituille puutteille laadittiin standardeihin perustuvat korjausehdotukset.
Opinnäytetyössä onnistuttiin havaitsemaan suurimmat puutteet ja laadittiin lista korjausehdotuksista, jotka toteuttamalla päästään koneturvallisuudessa hyvälle tasolle. Etenkin kulkuteiden uusinta parantaa työn ergonomiaa ja lisää työturvallisuutta. Turvallisuuden parantaminen on jatkuvaa toimintaa ja tekniikan kehittyminen on huomioitava ratkaisuissa.
The first step of the thesis was to define the objects of improvement and the regulations and standards related to the safety issue. Accesses and working platforms, emergency stop functions, guards and markings were chosen for objects of improvement. This choice was based on the findings of the previous audit. A plan for investigating the current situation was established. Safety walk was implemented to investigate the machines. Emergency stop functions were tested in action with running lines without liquids or load. The speed of conveyors and cylinders was measured to define the risk of moving parts collision with human. Accesses and working platforms were measured to determine the types of accesses and to compare the results to requirements. There were conversations with the operators about the current state and improvement requirements. The theory of the thesis is based on Machine Directive, Occupational Health and Safety Act, the legislation of machine safety and the standards regarding the safety of machinery.
The thesis results show that deficiencies were found in the machine protection of the moving parts. This creates a risk for an accident. This can be prevented by adding guards around the moving parts. There were variations with the function of the emergency stop buttons that should be harmonized. Accesses and handrails of working platforms differ from the requirements of the standards. A few warning signs were missing on the machines. Those should be added to increase the awareness of the risks near the machines. The findings were listed, and proposals based on the standards to improve machine safety were presented to the commissioner.
The thesis was successful. The commissioner received information for launching the machine safety improvement project. After implementing the recommended improvements, the machine safety is on required level at the packaging lines. Especially replacing the current accesses with standard stairs improves the ergonomics and safety of the operators. After the improvement project, safety should be monitored closely by safety walks and audits. Maintaining safety is continuous improvement.