Avoin oppimisympäristö : aistiergonomia huomioiden sisustusarkkitehtuurin keinoin
Mikiwer, Ida (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910404
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin avoimia oppimisympäristöjä aistiergonomia huomioiden sisustusarkkitehtuurin keinoin. Kouluympäristöt ovat murrosvaiheessa, kun perinteisestä frontaaliopetuksesta siirrytään yhä enemmän oppilaskeskeiseen opetukseen. Tämä muutos vaatii myös uusilta koulurakennuksilta uusia ratkaisuja.
Työ käsitteli yläasteikäisten oppilaiden tarpeita kouluympäristössä. Tutkimuksen perusteella tehtiin aistiergonominen, avoin oppimiskokonaisuus hyödyntäen olemassa olevan Jätkäsaaren peruskoulun pohjapiirrosta. Tämän työn avulla pyrittiin löytämään konkreettisia ratkaisuja avoimien oppimisympäristöjen haasteisiin.
Sisustusarkkitehtuurilla on merkittävä vaikutus kun luodaan oppimisympäristöjä, jotka edistävät kaikkien oppilaiden oppimista ja hyvinvointia. Opetustilojen tulee kestää aikaa, joten materiaalivalinnat ja kalusteet ovat merkittävässä roolissa.
Työ käsitteli yläasteikäisten oppilaiden tarpeita kouluympäristössä. Tutkimuksen perusteella tehtiin aistiergonominen, avoin oppimiskokonaisuus hyödyntäen olemassa olevan Jätkäsaaren peruskoulun pohjapiirrosta. Tämän työn avulla pyrittiin löytämään konkreettisia ratkaisuja avoimien oppimisympäristöjen haasteisiin.
Sisustusarkkitehtuurilla on merkittävä vaikutus kun luodaan oppimisympäristöjä, jotka edistävät kaikkien oppilaiden oppimista ja hyvinvointia. Opetustilojen tulee kestää aikaa, joten materiaalivalinnat ja kalusteet ovat merkittävässä roolissa.