Tapahtuman järjestäminen ja markkinointi -case: Loikalan Kartanon Ratsastajat
Jaakkola, Henni-Leena (2014)
Jaakkola, Henni-Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tapahtuman järjestäminen ja markkinointi Loikalan Kartanon Ratsastajat ry:lle. Opinnäytetyö on luonteeltaan siis produktiivinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Tavoitteena on tuoda ratsastusseuraa ja sen toimintaa enemmän esille sekä mahdollisesti saada uusia jäseniä ja harrastajia ratsastusseuraan. Tutkimusongelmana on siis, kuinka järjestetään onnistunut tapahtuma sekä markkinoidaan sitä oikein, jotta tavoitetaan oikea kohderyhmä ja tätä kautta saavutetaan haluttu tavoite.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Tutkimus alkaa tapahtuman suunnittelusta, jossa määritellään tapahtuman tavoite, kohderyhmä, tapahtumalajit, paikka, ajankohta, kesto, lupa- ja ilmoitusasiat sekä riskit. Tämän jälkeen tutkimus etenee tapahtuman markkinointiin ja tiedottamiseen. Markkinointiviestintä on tutkimuksen yksi tärkeimmistä osista, sillä se kertoo, kuinka markkinoinnissa onnistutaan saavuttamaan oikea kohderyhmä. Opinnäytetyö etenee tämän jälkeen itse tapahtumaan, jossa teoriaa on sovellettu käytäntöön ja tehtyjä valintoja perusteltu.
Tutkimus jatkuu tapahtuman varsinaisen toteutuksen kautta tapahtuman määrälliseen tutkimukseen eli tapahtumassa kerättyyn asiakaspalautteeseen. Tapahtumassa tehdyssä kyselyssä selviää kuinka hyvin tapahtuma on onnistunut ja saavuttanut tavoitteensa. Palautekeskusteluiden ja kyselyn tulosten perusteella tapahtumassa saavutettiin onnistuneen tapahtuman kriteerit. Positiivisen palautteen ja esitetyn kiinnostuksen perusteella tavoite on toteutunut. Ratsastusseuran toimintaa saatiin siis tuotua esille tämän tapahtuman avulla.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Tutkimus alkaa tapahtuman suunnittelusta, jossa määritellään tapahtuman tavoite, kohderyhmä, tapahtumalajit, paikka, ajankohta, kesto, lupa- ja ilmoitusasiat sekä riskit. Tämän jälkeen tutkimus etenee tapahtuman markkinointiin ja tiedottamiseen. Markkinointiviestintä on tutkimuksen yksi tärkeimmistä osista, sillä se kertoo, kuinka markkinoinnissa onnistutaan saavuttamaan oikea kohderyhmä. Opinnäytetyö etenee tämän jälkeen itse tapahtumaan, jossa teoriaa on sovellettu käytäntöön ja tehtyjä valintoja perusteltu.
Tutkimus jatkuu tapahtuman varsinaisen toteutuksen kautta tapahtuman määrälliseen tutkimukseen eli tapahtumassa kerättyyn asiakaspalautteeseen. Tapahtumassa tehdyssä kyselyssä selviää kuinka hyvin tapahtuma on onnistunut ja saavuttanut tavoitteensa. Palautekeskusteluiden ja kyselyn tulosten perusteella tapahtumassa saavutettiin onnistuneen tapahtuman kriteerit. Positiivisen palautteen ja esitetyn kiinnostuksen perusteella tavoite on toteutunut. Ratsastusseuran toimintaa saatiin siis tuotua esille tämän tapahtuman avulla.