Visuaalinen novelli pelidemona, suunnittelu ja toteutus
Mykkänen, Peppiina (2024)
Mykkänen, Peppiina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa indie-projekti, johon sisältyy visuaalisen novellin ensimmäinen kappale ja prologi. Projektin aikana tarkastellaan työajan käyttöä ja vaikutusta työnlaatuun ja työntekijän jaksamiseen. Projektiin sisältyy graafinen ilme, pelinkoodaaminen, tarinan suunnittelu ja muiden peliassettien hankkiminen.
Projekti toteutettiin Renpy-pelimoottorilla, joka on luotu juuri visuaalisen novellin luomista varten. Muiden assettien luominen tehtiin osin itse, ja osin käyttämällä Creative Commons -lisenssillä varustettuja assetteja internetin kauppapaikasta nimeltään Itch.io. Itse luodut grafiikan assetit luotiin käyttämällä ilmaista Krita piirto-ohjelmistoa. Projektin tekeminen yhden henkilön näkökulmasta loi haasteen työskentelyyn monilla eri pelisuunnittelun alueilla saman aikaisesti.
Suuri osa projektia oli kaikkien siihen liittyvien palasten paikalleen suunnittelu eli projektihallinta ja aikataulutus. Suurimpana haasteena projektissa oli aikataulun noudattaminen sekä hyvässä, että pahassa. Työn toteutus oli kotitoimistosta käsin, joka toi paljon vapautta ja liukuvuutta päivittäisille tunneille, mutta se myös helposti johti työn valumista myös vapaa-ajalle, joka johti omiin ongelmiinsa, kuten uupumiseen ja aikataulun hetkelliseen hajoamiseen.
Projektin aikana järjestettiin seuranta, jossa pidettiin työtunteja ylhäällä. Samaan seurantaan kirjattiin työssä jaksaminen ja projektin tila. Lopussa tarkasteltiin seurannan tuloksia ja verrattiin, oliko työssäjaksamisella vaikutusta työn laatuun sekä kuinka osa-aikainen työaika vaikutti työssä jaksamiseen.
Pääasiallinen aikataulu projektille kuitenkin pysyi ja opinnäytetyön suunnitelma piti. Projektissa valmistui prologi ja ensimmäinen kappale visuaaliseen novelliin. Tämä pelidemona, piti sisällään tarinan, jota pelaaja pääsi vaikuttamaan valinnoillaan, jotka johtivat erilaisiin pelitapahtumiin ja tarinan päätöksiin.
Projekti toteutettiin Renpy-pelimoottorilla, joka on luotu juuri visuaalisen novellin luomista varten. Muiden assettien luominen tehtiin osin itse, ja osin käyttämällä Creative Commons -lisenssillä varustettuja assetteja internetin kauppapaikasta nimeltään Itch.io. Itse luodut grafiikan assetit luotiin käyttämällä ilmaista Krita piirto-ohjelmistoa. Projektin tekeminen yhden henkilön näkökulmasta loi haasteen työskentelyyn monilla eri pelisuunnittelun alueilla saman aikaisesti.
Suuri osa projektia oli kaikkien siihen liittyvien palasten paikalleen suunnittelu eli projektihallinta ja aikataulutus. Suurimpana haasteena projektissa oli aikataulun noudattaminen sekä hyvässä, että pahassa. Työn toteutus oli kotitoimistosta käsin, joka toi paljon vapautta ja liukuvuutta päivittäisille tunneille, mutta se myös helposti johti työn valumista myös vapaa-ajalle, joka johti omiin ongelmiinsa, kuten uupumiseen ja aikataulun hetkelliseen hajoamiseen.
Projektin aikana järjestettiin seuranta, jossa pidettiin työtunteja ylhäällä. Samaan seurantaan kirjattiin työssä jaksaminen ja projektin tila. Lopussa tarkasteltiin seurannan tuloksia ja verrattiin, oliko työssäjaksamisella vaikutusta työn laatuun sekä kuinka osa-aikainen työaika vaikutti työssä jaksamiseen.
Pääasiallinen aikataulu projektille kuitenkin pysyi ja opinnäytetyön suunnitelma piti. Projektissa valmistui prologi ja ensimmäinen kappale visuaaliseen novelliin. Tämä pelidemona, piti sisällään tarinan, jota pelaaja pääsi vaikuttamaan valinnoillaan, jotka johtivat erilaisiin pelitapahtumiin ja tarinan päätöksiin.