Paikkatietorajapinnan tarjoaman tutkimus
Ranta, Mikko (2024)
Ranta, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010608
Tiivistelmä
Paikkatietojen käyttö laajentuu ja monipuolistuu voimakkaasti niin yksityisillä kuin julkisilla aloilla. Samalla kasvaa myös paikkatiedon käyttöön liittyvät vaatimukset. Paikkatietoa tuotetaan maailmassa yhä enemmän ja kasvun odotetaan kiihtyvän edelleen. Paikkatiedosta saatavia tietoja käytetään tiedolla johtamisen tukena ja paikkatiedolle löydetään myös lisää uusia käyttökohteita. Sijaintiin perustuvat tiedot voivat muuttua hyvin nopeasti, eli paikkatiedon ajantasaisuudelle on kasvavaa tarvetta. Ajantasaisen paikkatiedon jakamiseksi käytetään yleisesti paikkatietorajapintoja, joita pystytään hyödyntämään esimerkiksi erilaisilla ohjelmilla ja sovelluksilla. Sovellukset voidaan myös ohjelmoida päivittämään tietoja suoraan rajapintoihin.
Yrityksen asiakkaistakin suuri osa käyttää paikkatietoja eri tarkoituksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia paikkatietoaineistoja asiakkaat haluaisivat paikkatietorajapinnoista olevan käytettävissä omiin tarpeisiinsa nähden. Tutkimus tehtiin laadullisin tutkimusmenetelmin käyttäen tietojen keräämiseen kyselyjä ja haastatteluja, koska avoimilla tekstivastauksilla sekä puoliavoimella keskustelulla pyrittiin saamaan vastaajalta tietoja mahdollisimman laajasti esiin.
Tutkimus rajattiin koskemaan vain yrityksen nykyisiä ja mahdollisesti tulevia paikkatietoa käyttäviä asiakkaita. Haastattelut tehtiin niille yrityksen asiantuntijoille, jotka tuntevat paikkatietoa käyttävät asiakkaat ja niiden paikkatietoihin liittyvät tarpeet. Kysely toteutettiin verkkokyselylomakkeelle ja houkuttimena vastaajille tarjottiin mahdollisuus osallistua lahjakortin arvontaan. Kyselystä viestiminen tehtiin sähköpostitse ja viestimällä yrityksen LinkedIn ja Meta tileillä.
Tuloksia tarkasteltiin suhteessa teoriassa esitettyihin paikkatietoaineistoja ja palveluja koskeviin kansallisiin ja kansainvälisiin tietoihin. Paikkatietoaineistoihin liittyvien tuotteiden ja palveluiden kuvaaminen toteutettiin teoriaan sillä laajuudella kuin se oli tutkimuksen ymmärtämisen kannalta tarpeellista, koska paikkatietoihin liittyvien aiheiden esittäminen tarkemmin olisi laajentanut tutkimusta tarpeettomasti.
Tutkimustuloksista tehtiin monipuolisesti havaintoja paikkatietoihin liittyvistä nykyisistä aineistoista ja palveluista sekä asiakastarpeista. Tutkimuksen johtopäätökset tehtiin myös teoriaan viitaten. Keskeisenä havaintona oli, että avoimet paikkatiedot olivat laajasti yrityksen eri asiakkaiden käytössä.
Yrityksen asiakkaistakin suuri osa käyttää paikkatietoja eri tarkoituksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia paikkatietoaineistoja asiakkaat haluaisivat paikkatietorajapinnoista olevan käytettävissä omiin tarpeisiinsa nähden. Tutkimus tehtiin laadullisin tutkimusmenetelmin käyttäen tietojen keräämiseen kyselyjä ja haastatteluja, koska avoimilla tekstivastauksilla sekä puoliavoimella keskustelulla pyrittiin saamaan vastaajalta tietoja mahdollisimman laajasti esiin.
Tutkimus rajattiin koskemaan vain yrityksen nykyisiä ja mahdollisesti tulevia paikkatietoa käyttäviä asiakkaita. Haastattelut tehtiin niille yrityksen asiantuntijoille, jotka tuntevat paikkatietoa käyttävät asiakkaat ja niiden paikkatietoihin liittyvät tarpeet. Kysely toteutettiin verkkokyselylomakkeelle ja houkuttimena vastaajille tarjottiin mahdollisuus osallistua lahjakortin arvontaan. Kyselystä viestiminen tehtiin sähköpostitse ja viestimällä yrityksen LinkedIn ja Meta tileillä.
Tuloksia tarkasteltiin suhteessa teoriassa esitettyihin paikkatietoaineistoja ja palveluja koskeviin kansallisiin ja kansainvälisiin tietoihin. Paikkatietoaineistoihin liittyvien tuotteiden ja palveluiden kuvaaminen toteutettiin teoriaan sillä laajuudella kuin se oli tutkimuksen ymmärtämisen kannalta tarpeellista, koska paikkatietoihin liittyvien aiheiden esittäminen tarkemmin olisi laajentanut tutkimusta tarpeettomasti.
Tutkimustuloksista tehtiin monipuolisesti havaintoja paikkatietoihin liittyvistä nykyisistä aineistoista ja palveluista sekä asiakastarpeista. Tutkimuksen johtopäätökset tehtiin myös teoriaan viitaten. Keskeisenä havaintona oli, että avoimet paikkatiedot olivat laajasti yrityksen eri asiakkaiden käytössä.