Tuetun asumisen ohjaustyössä kohdattuja eettisiä haasteita tapausesimerkkien valossa
Hongelin, Mona; Leroux, Alexandra (2024)
Hongelin, Mona
Leroux, Alexandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010840
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä sen toimeksiantajana toimineen Lilinkotisäätiön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa eettisistä haasteista, joita Lilinkotisäätiön tuetun asumisen ohjaajat kohtaavat työssään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lilinkotisäätiön tuetun asumispalvelun ohjaajien kokemuksia työssään kohtaamista eettisesti haastavista tilanteista sekä koota näiden pohjalta opas, jossa kerättyä tietoa esitellään tapausesimerkkien avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu etiikasta, ammattietiikasta, lainsäädännöstä, itsemääräämisoikeudesta, asiakassuhteen valtarakenteista, tuetun asumisen ohjaustyöstä, vuorovaikutuksesta ja dialogista sekä ohjaajan henkilökohtaisesta arvomaailmasta. Käytännön ohjaustyössä esiin nousevia eettisiä kysymyksiä tarkastellaan tuetun asumisen kontekstista käsin.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Työssä selvitettiin ja pyrittiin ymmärtämään haastateltavien kokemuksia laadullisen tutkimuksen menetelmäsuuntauksen keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Lilinkotisäätiön henkilökunnalle teetettyjä yksilöteemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin syyskuun ja lokakuun 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui viisi vakituista Lilinkotisäätiön työntekijää.
Haastateltavat tunnistivat ristiriitoja muun muassa asiakkaan itsemääräämisoikeuteen puuttumiseen liittyen. Asiakkaan tukemisen ja kontrolloinnin välinen tasapainottelu koettiin keskeiseksi haasteeksi. Aineistosta tunnistetut eettiset haasteet kategorisoitiin viiteen teemaan:
- Asiakkaan itsemääräämisoikeuteen ja ohjaajan vastuuseen liittyvät kysymykset
- Ohjaajan henkilökohtaiset kokemukset työssään kohtaamistaan jännitteistä
- Vallan kysymykset ohjaajan työssä
- Kysymykset ohjaajan oikeudesta vaikuttaa asiakkaan arkeen ja elämään
- Haasteet dialogissa ja kohtaamisessa
Prosessin aikana vahvistui ajatus eettisen pohdinnan harjoittamisen tärkeydestä sosiaalialan työn arjessa. Kuten eettisesti haastavat tilanteet, myös niihin liittyvä pohdinta ja päätöksenteko, ovat luonteeltaan arkisia. Sosiaalialan ammattieettisesti kestävän toiminnan edistäminen edellyttää eettistä keskustelua niin työntekijä-, organisaatio- kuin yhteiskuntatasolla. Myös mielenterveyskuntoutujien eettisen kohtelun edistämisen kannalta on olennaista käydä yhteiskunnallista eettistä keskustelua.
Yhteiskehittämistoiminnan tuloksena tuotettiin työelämäkumppanin toiveiden sekä tutkimusraportin pohjalta opas, jossa kerättyä tietoa esiteltiin tapausesimerkkien avulla. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voidaan jatkossa hyödyntää Lilinkotisäätiön tuetun asumisen parissa. Lisäksi oppaalla voi olla käyttöarvoa säätiön muidenkin toimintayksiköiden toiminnassa.
Asiasanat: eettiset haasteet, sosiaalialan ohjaustyö, tuettu asuminen, etiikka, ammattietiikka, itsemääräämisoikeus
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu etiikasta, ammattietiikasta, lainsäädännöstä, itsemääräämisoikeudesta, asiakassuhteen valtarakenteista, tuetun asumisen ohjaustyöstä, vuorovaikutuksesta ja dialogista sekä ohjaajan henkilökohtaisesta arvomaailmasta. Käytännön ohjaustyössä esiin nousevia eettisiä kysymyksiä tarkastellaan tuetun asumisen kontekstista käsin.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Työssä selvitettiin ja pyrittiin ymmärtämään haastateltavien kokemuksia laadullisen tutkimuksen menetelmäsuuntauksen keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Lilinkotisäätiön henkilökunnalle teetettyjä yksilöteemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin syyskuun ja lokakuun 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui viisi vakituista Lilinkotisäätiön työntekijää.
Haastateltavat tunnistivat ristiriitoja muun muassa asiakkaan itsemääräämisoikeuteen puuttumiseen liittyen. Asiakkaan tukemisen ja kontrolloinnin välinen tasapainottelu koettiin keskeiseksi haasteeksi. Aineistosta tunnistetut eettiset haasteet kategorisoitiin viiteen teemaan:
- Asiakkaan itsemääräämisoikeuteen ja ohjaajan vastuuseen liittyvät kysymykset
- Ohjaajan henkilökohtaiset kokemukset työssään kohtaamistaan jännitteistä
- Vallan kysymykset ohjaajan työssä
- Kysymykset ohjaajan oikeudesta vaikuttaa asiakkaan arkeen ja elämään
- Haasteet dialogissa ja kohtaamisessa
Prosessin aikana vahvistui ajatus eettisen pohdinnan harjoittamisen tärkeydestä sosiaalialan työn arjessa. Kuten eettisesti haastavat tilanteet, myös niihin liittyvä pohdinta ja päätöksenteko, ovat luonteeltaan arkisia. Sosiaalialan ammattieettisesti kestävän toiminnan edistäminen edellyttää eettistä keskustelua niin työntekijä-, organisaatio- kuin yhteiskuntatasolla. Myös mielenterveyskuntoutujien eettisen kohtelun edistämisen kannalta on olennaista käydä yhteiskunnallista eettistä keskustelua.
Yhteiskehittämistoiminnan tuloksena tuotettiin työelämäkumppanin toiveiden sekä tutkimusraportin pohjalta opas, jossa kerättyä tietoa esiteltiin tapausesimerkkien avulla. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voidaan jatkossa hyödyntää Lilinkotisäätiön tuetun asumisen parissa. Lisäksi oppaalla voi olla käyttöarvoa säätiön muidenkin toimintayksiköiden toiminnassa.
Asiasanat: eettiset haasteet, sosiaalialan ohjaustyö, tuettu asuminen, etiikka, ammattietiikka, itsemääräämisoikeus