Laurea-ammattikorkeakoulun TikTok-sisällön kehittäminen
Karlsson, Wilma (2024)
Karlsson, Wilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010869
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Laurea-ammattikorkeakoulun TikTok-kanavan sisältöä niin, että se olisi johdonmukaisempaa ja säännöllisempää, sekä pidemmälle aikavälille suunniteltua. Tarkoituksena on selvittää, mikä on Laurean TikTok-kanavan nykytila. Lisäksi tarkoituksena on esittää sen pohjalta kehitysehdotuksia siitä, minkälaista sisältöä Laurea-ammattikorkeakoulun kannattaa tehdä. Työssä pyritään myös selvittämään, millainen korkeakoulusisältö kiinnostaa TikTokin käyttäjiä. Erityisesti halutaan selvittää, millainen sisältö voisi kiinnostaa potentiaalisia korkeakouluhakijoita, jotta katsojat kiinnostuvat Laureasta korkeakouluna.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti sosiaalisen median kehitystä. Lisäksi käytiin läpi TikTokia alustana ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa. Lopuksi perehdyttiin siihen, miten ja minkälaista sisältöä kannattaa tehdä. Teoreettisessa osuudessa pyrittiin käyttämään aiheeseen liityvää kirjallisuutta ja muita julkaisuja. Työn empiirisessä osuudessa selvitettiin TikTok-käyttäjien mielipiteet koskien Laurea-ammattikorkeakoulun TikTok-sisältöä ja yleisesti mielenkiinnonkohteita koskien korkeakoulusisältöjä. Kysely suoritettiin yhteishaun aikaan syksyllä 2023 ja kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, jota jaettiin Laurean TikTok-kanavalla.
Tuloksista kävi ilmi, että TikTok-käyttäjien mielipiteet Laurean TikTok-sisällöistä ovat suhteellisen neutraaleja. Erottautuminen muista korkeakouluista on haastavaa ja sisältöä tulisi tehdä useammin. Käyttäjät kokevat sisällön asialliseksi ja selkeäksi. Kyselyyn vastaajilta saatiin myös paljon informaatiota siitä, minkälaista sisältöä he haluaisivat nähdä. Tulosten perusteella tärkeimmät jatkokehitysehdotukset ovat säännölliset julkaisut ja visuaaliseen ilmeeseen panostaminen videoissa sekä opiskelijoiden hyödyntäminen muun muassa Myday- videoissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti sosiaalisen median kehitystä. Lisäksi käytiin läpi TikTokia alustana ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa. Lopuksi perehdyttiin siihen, miten ja minkälaista sisältöä kannattaa tehdä. Teoreettisessa osuudessa pyrittiin käyttämään aiheeseen liityvää kirjallisuutta ja muita julkaisuja. Työn empiirisessä osuudessa selvitettiin TikTok-käyttäjien mielipiteet koskien Laurea-ammattikorkeakoulun TikTok-sisältöä ja yleisesti mielenkiinnonkohteita koskien korkeakoulusisältöjä. Kysely suoritettiin yhteishaun aikaan syksyllä 2023 ja kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, jota jaettiin Laurean TikTok-kanavalla.
Tuloksista kävi ilmi, että TikTok-käyttäjien mielipiteet Laurean TikTok-sisällöistä ovat suhteellisen neutraaleja. Erottautuminen muista korkeakouluista on haastavaa ja sisältöä tulisi tehdä useammin. Käyttäjät kokevat sisällön asialliseksi ja selkeäksi. Kyselyyn vastaajilta saatiin myös paljon informaatiota siitä, minkälaista sisältöä he haluaisivat nähdä. Tulosten perusteella tärkeimmät jatkokehitysehdotukset ovat säännölliset julkaisut ja visuaaliseen ilmeeseen panostaminen videoissa sekä opiskelijoiden hyödyntäminen muun muassa Myday- videoissa.