Selvitys kosmetiikan verkkokoulutuksista
Martikainen, Iida; Liedes, Suvi (2024)
Martikainen, Iida
Liedes, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kosmetiikan maahantuojien järjestämiä verkkokoulutuksia ja niiden toimivuutta jälleenmyyntiyrityksen myymälähenkilökunnan näkökulmasta. Työssä haluttiin selvittää, miten nykyisiä verkkokulutuksia voitaisiin kehittää palvelemaan paremmin kosmetiikkamyyjien ja maahantuojien tarpeita. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä kosmetiikan maahantuontiyrityksen ja heidän jälleenmyyntiyrityksensä kanssa. Kosmetiikan maahantuontiyritys toimii työn toimeksiantajana ja jälleenmyyntiyrityksen henkilökunta työn kohderyhmänä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee motivaatiota eri näkökulmista sekä verkkokoulutusta.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jonka tuloksia analysoitiin kvantitatiivisilla ja kvalitatiivisilla keinoilla. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa Microsoft Forms- kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä toimi jälleenmyyntiyrityksen henkilökunta. Kyselyssä oli yhteensä 19 kysymystä ja se sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 29 henkilöä. Tutkimuksesta nousi vahvasti esiin koulutuksen keston, koulutuksen ajankohdan sekä koulutuslahjojen merkitys koulutusmotivaatioon. Myös kouluttajan roolin merkitystä korostettiin. Tutkimuksen vastauksia ja opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kokemusta hyödyntäen luotiin prototyyppi kosmetiikan verkkokoulutuksesta. Prototyyppi sai vastaajilta positiivista palautetta sopivan tiiviistä informatiivisuudestaan ja helppokäyttöisyydestään. Prototyyppi haluttiin luoda eri oppimistapoja palvelevaksi ja puhelimelle sopivaksi. Johtopäätöksenä työstä nähdään, etteivät nykyiset verkkokoulutusmuodot tue osallistujien oppimismotivaatiota. Prototyypistä saadusta palautteesta voidaan lopuksi todeta, että kosmetiikan verkkokoulutuksia voidaan jo pienillä muutoksilla kehittää osallistujien tarpeita paremmin palveleviksi.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jonka tuloksia analysoitiin kvantitatiivisilla ja kvalitatiivisilla keinoilla. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa Microsoft Forms- kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä toimi jälleenmyyntiyrityksen henkilökunta. Kyselyssä oli yhteensä 19 kysymystä ja se sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 29 henkilöä. Tutkimuksesta nousi vahvasti esiin koulutuksen keston, koulutuksen ajankohdan sekä koulutuslahjojen merkitys koulutusmotivaatioon. Myös kouluttajan roolin merkitystä korostettiin. Tutkimuksen vastauksia ja opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kokemusta hyödyntäen luotiin prototyyppi kosmetiikan verkkokoulutuksesta. Prototyyppi sai vastaajilta positiivista palautetta sopivan tiiviistä informatiivisuudestaan ja helppokäyttöisyydestään. Prototyyppi haluttiin luoda eri oppimistapoja palvelevaksi ja puhelimelle sopivaksi. Johtopäätöksenä työstä nähdään, etteivät nykyiset verkkokoulutusmuodot tue osallistujien oppimismotivaatiota. Prototyypistä saadusta palautteesta voidaan lopuksi todeta, että kosmetiikan verkkokoulutuksia voidaan jo pienillä muutoksilla kehittää osallistujien tarpeita paremmin palveleviksi.