Lähihoitajien kliinisen osaamisen kehittäminen : koulutussuunnitelma ympärivuorokautisen palveluasumisen lähihoitajille
Hiekko, Leila (2024)
Hiekko, Leila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910473
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä yksityisen tehostetun palveluasumisen lähihoitajille koulutussuunnitelma. Koulutussuunnitelman mukaisen osaamisen kehittämisen tavoitteena on kohdentaa osaamisen kehittäminen lähihoitajien osaamisen vajeisiin, mikä parantaa asiakkaiden saamaa hoidon laatua.
Opinnäytetyön toteutin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tapahtui ryhmähaastatteluna. Haastattelussa oli mukana seitsemän lähihoitajaa ja kaksi oppisopimuksella lähihoitajaksi valmistuvaa henkilöä neljästä eri yksiköstä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että lähihoitajat tunnistivat monenlaisia osaamisen kehittämisen tarpeita. Usein tehostetun palveluasumisen lähihoitajien kliinisen hoitotyön osaamisen haasteena on asukkaiden erilaiset hoidolliset tarpeet. Osaamista kliinisen hoitotyön osalta oli lähihoitajilla sen mukaan, millaisia hoitotoimenpiteitä asukkaat yksikössä tarvitsivat. Lähihoitajat kokivat, että halua kliinisen hoitotyön osaamisen kehittämiselle on. Lähihoitajat nostivat esille haavanhoidon, kestokatetrihoidon ja peg-letkun hoidon sekä ravitsemuspumpun käyttöön liittyvät osaamisen kehittämisen tarpeet. Sopivia osaamisen kehittämisen menetelmiä olivat simulaatioharjoittelu, käytännön työssä oppiminen, poikkeamailmoitusten läpikäyminen ja työnkierto.
Tulosten pohjalta rakennettiin koulutussuunnitelma yhteistyössä lähihoitajien ja esihenkilöiden kanssa. Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen muissa yksiköissä.
Opinnäytetyön toteutin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tapahtui ryhmähaastatteluna. Haastattelussa oli mukana seitsemän lähihoitajaa ja kaksi oppisopimuksella lähihoitajaksi valmistuvaa henkilöä neljästä eri yksiköstä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että lähihoitajat tunnistivat monenlaisia osaamisen kehittämisen tarpeita. Usein tehostetun palveluasumisen lähihoitajien kliinisen hoitotyön osaamisen haasteena on asukkaiden erilaiset hoidolliset tarpeet. Osaamista kliinisen hoitotyön osalta oli lähihoitajilla sen mukaan, millaisia hoitotoimenpiteitä asukkaat yksikössä tarvitsivat. Lähihoitajat kokivat, että halua kliinisen hoitotyön osaamisen kehittämiselle on. Lähihoitajat nostivat esille haavanhoidon, kestokatetrihoidon ja peg-letkun hoidon sekä ravitsemuspumpun käyttöön liittyvät osaamisen kehittämisen tarpeet. Sopivia osaamisen kehittämisen menetelmiä olivat simulaatioharjoittelu, käytännön työssä oppiminen, poikkeamailmoitusten läpikäyminen ja työnkierto.
Tulosten pohjalta rakennettiin koulutussuunnitelma yhteistyössä lähihoitajien ja esihenkilöiden kanssa. Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen muissa yksiköissä.