Tekoälyn hyödyntäminen opintojen aikana
Polsa, Oona; Särkkä, Aurora (2024)
Polsa, Oona
Särkkä, Aurora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010527
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella tekoälyn roolia opinnoissa ja sen eettisiä näkökulmia opiskelun avustajana. Opinnäytetyö pyrkii herättämään keskustelua tekoälystä ja sen tulevaisuudesta osana opintoja. Tutkimuksen avulla pyritään antamaan suuntaviivoja siitä, miten tekoälyä voidaan käyttää eettisesti opintojen aikana ja miten sen hyödyt voidaan maksimoida huomioiden kuitenkin mahdolliset riskit ja haasteet.
Opinnäytetyössä hyödynnetään kahta tutkimusmenetelmää: kyselytutkimusta LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja tekoälysovellusten vertailua, jotka yhdessä muodostavat kattavan kuvan tekoälyn roolista opiskelijoiden arjessa.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että tekoälyn käyttö opintojen aikana tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia, kuten personoidut oppimispolut ja reaaliaikaisen palautteen tarjoamisen. Samalla tutkimus tunnistaa eettisiä kysymyksiä ja haasteita, kuten yksityisyyden suojan ja tekoälyn luotettavuuden.
Opinnäytetyössä hyödynnetään kahta tutkimusmenetelmää: kyselytutkimusta LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja tekoälysovellusten vertailua, jotka yhdessä muodostavat kattavan kuvan tekoälyn roolista opiskelijoiden arjessa.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että tekoälyn käyttö opintojen aikana tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia, kuten personoidut oppimispolut ja reaaliaikaisen palautteen tarjoamisen. Samalla tutkimus tunnistaa eettisiä kysymyksiä ja haasteita, kuten yksityisyyden suojan ja tekoälyn luotettavuuden.