Warning : might cause positive effect
Huomo, Rebekka (2024)
Huomo, Rebekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010732
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Warning: Might cause positive effect (suom. Varoitus: Saattaa aiheuttaa positiivisen vaikutuksen) tarkastelee, miten house-musiikki ja sen tuottama transsendenttinen eli luonteeltaan näkymätön ja ihmisen käsityskyvyn ylittävä kokemus pystyttäisiin kuvallistamaan ja tuottamaan katsojan kanssa kommunikoivaksi kokemukseksi installaatio teoksessa.
Työssä tekijä pyrkii selvittämään, miten luoda katsojalle tila, joka irtaannuttaa arkisesta kokemuksesta ja vapauttaa osallistumaan teoksen interaktiivisuuteen. Lisäksi opinnäyte tutkii miten musiikkia voi visualisoida taiteen eri keinoin.
Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta produktiosta, joka on Kinect- kameralla tuotettu interaktiivinen intstaallaatioteos, sekä kirjallisesta osuudesta. Kirjallisessa osuudessa taustoitetaan house-musiikin ja reivikulttuurin historiaa, sekä niihin liitettyjä elementtejä. Tutkimuksessa esitellään myös installaatioteokset visuaalisina kokemusympäristöinä, kerrotaan multimediataiteen piirteistä, sekä interaktiivisesta taiteesta. Kirjallisessa osuudessa käydään läpi myös Kinect-kameran käyttötarkoituksia ja esitellään sen luomia mahdollisuuksia taiteen näkökulmasta.
Taustoitus on tehty tutkimalla kirjallisia, kuvallisia ja videolähteitä, sekä tekijän oman havainnoinnin kautta. The thesis, Warning: Might cause positive effect, examines how house music and the transcendental experience it produces, which is invisible and beyond human perception, could be illustrated and produced as a communicative experience with the viewer immersed in the installation.
The author aims to find out how to create a space for the viewer that detaches him or her from everyday experience and frees him or her to participate in the interactivity of the work. The thesis also explores how music can be visualised through different artistic means.
The thesis consists of an artistic production, an interactive installation piece produced with a Kinect camera, and a written part. In the written part, the history of house music and reive culture and the elements associated with them are discussed. The study also introduces the installation as visual environments of experience, describes the features of multimedia art, and discusses interactive art. It also discusses the uses of the Kinect camera and presents the possibilities it creates from an artistic perspective.
The background is based on a study of literary, visual and video sources, as well as on the author’s own observations.
Työssä tekijä pyrkii selvittämään, miten luoda katsojalle tila, joka irtaannuttaa arkisesta kokemuksesta ja vapauttaa osallistumaan teoksen interaktiivisuuteen. Lisäksi opinnäyte tutkii miten musiikkia voi visualisoida taiteen eri keinoin.
Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta produktiosta, joka on Kinect- kameralla tuotettu interaktiivinen intstaallaatioteos, sekä kirjallisesta osuudesta. Kirjallisessa osuudessa taustoitetaan house-musiikin ja reivikulttuurin historiaa, sekä niihin liitettyjä elementtejä. Tutkimuksessa esitellään myös installaatioteokset visuaalisina kokemusympäristöinä, kerrotaan multimediataiteen piirteistä, sekä interaktiivisesta taiteesta. Kirjallisessa osuudessa käydään läpi myös Kinect-kameran käyttötarkoituksia ja esitellään sen luomia mahdollisuuksia taiteen näkökulmasta.
Taustoitus on tehty tutkimalla kirjallisia, kuvallisia ja videolähteitä, sekä tekijän oman havainnoinnin kautta.
The author aims to find out how to create a space for the viewer that detaches him or her from everyday experience and frees him or her to participate in the interactivity of the work. The thesis also explores how music can be visualised through different artistic means.
The thesis consists of an artistic production, an interactive installation piece produced with a Kinect camera, and a written part. In the written part, the history of house music and reive culture and the elements associated with them are discussed. The study also introduces the installation as visual environments of experience, describes the features of multimedia art, and discusses interactive art. It also discusses the uses of the Kinect camera and presents the possibilities it creates from an artistic perspective.
The background is based on a study of literary, visual and video sources, as well as on the author’s own observations.