Markkinointisuunnitelma teollisuuden alan yritykselle
Forsén, Emma; Kannus, Janita (2014)
Forsén, Emma
Kannus, Janita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717203
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella mahdollisimman käytännönläheinen ja toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma teollisuuden alan yritykselle. Toimeksiantajayrityksessä ei ole aiemmin ollut markkinointisuunnitelmaa, joten kehittämishanke aloitettiin aivan alusta. Tämän markkinointisuunnitelman laatimisen jälkeen yrityksellä ei ole aiempaa enempää resursseja suunnattuna markkinointiin, joten markkinointisuunnitelmasta pyrittiin samaan selkeä ja helposti toteutettava.
Markkinointiviestintään keskittyvän suunnitelman tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettuutta eri kohderyhmien kesken ja näin luoda kohdeyritykselle uusia asiakas- ja yhteistyösuhteita. Kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin, että kehittämisprosessin tuotos toisi toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan uutta tietoa sekä edistäisi opiskelijoiden ammatillista kehittymistä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osa-alueesta, teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisen viitekehyksen osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltävät aiheet valittiin Yritys X:n ja opinnäytetyölle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Kehittämistyön tutkimus- ja kehittämismenetelmiksi valittiin toimitusjohtajan haastattelut sekä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille kohdistettu E-lomakekysely.
Tuotoksena syntyi yrityksen strategiaa tukeva, markkinointiviestintään keskittyvä markkinointisuunnitelma, johon yrityksen markkinointi pohjautuu jatkossa. Markkinointisuunnitelma kertoo perusteellisesti, mikä on yritykselle sopivin tapa toteuttaa markkinointiviestintää yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Markkinointisuunnitelma kertoo, kuinka yrityksen markkinointiviestintä toteutetaan ja mitä toimenpiteitä se pitää sisällään vuositasolla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kehittämistyö onnistui kehittämään kohdeyrityksen toimintaa ja tuotos koettiin yrityksessä hyödyllisenä.
Opinnäytetyön aihe rajautui markkinointisuunnitelman kokonaisuudesta markkinointiviestinnän osioon, sillä markkinointisuunnitelman suunnittelu ja toteutus olisi ollut kaiken kaikkiaan opinnäytetyön aiheena liian laaja. Tulevaisuudessa markkinointisuunnitelmaa voitaisiin laajentaa markkinointiviestinnän lisäksi myös muihin markkinointisuunnitelman osa-alueisiin.
Markkinointiviestintään keskittyvän suunnitelman tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettuutta eri kohderyhmien kesken ja näin luoda kohdeyritykselle uusia asiakas- ja yhteistyösuhteita. Kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin, että kehittämisprosessin tuotos toisi toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan uutta tietoa sekä edistäisi opiskelijoiden ammatillista kehittymistä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osa-alueesta, teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisen viitekehyksen osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltävät aiheet valittiin Yritys X:n ja opinnäytetyölle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Kehittämistyön tutkimus- ja kehittämismenetelmiksi valittiin toimitusjohtajan haastattelut sekä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille kohdistettu E-lomakekysely.
Tuotoksena syntyi yrityksen strategiaa tukeva, markkinointiviestintään keskittyvä markkinointisuunnitelma, johon yrityksen markkinointi pohjautuu jatkossa. Markkinointisuunnitelma kertoo perusteellisesti, mikä on yritykselle sopivin tapa toteuttaa markkinointiviestintää yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Markkinointisuunnitelma kertoo, kuinka yrityksen markkinointiviestintä toteutetaan ja mitä toimenpiteitä se pitää sisällään vuositasolla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kehittämistyö onnistui kehittämään kohdeyrityksen toimintaa ja tuotos koettiin yrityksessä hyödyllisenä.
Opinnäytetyön aihe rajautui markkinointisuunnitelman kokonaisuudesta markkinointiviestinnän osioon, sillä markkinointisuunnitelman suunnittelu ja toteutus olisi ollut kaiken kaikkiaan opinnäytetyön aiheena liian laaja. Tulevaisuudessa markkinointisuunnitelmaa voitaisiin laajentaa markkinointiviestinnän lisäksi myös muihin markkinointisuunnitelman osa-alueisiin.