Vad kan ledare inom restaurangbranschen på Åland göra för att behålla sin personal?
Skaglund, Melina; Weman, Linn (2024)
Skaglund, Melina
Weman, Linn
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910501
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att ta reda på vad ledare inom restaurangbranschen kan göra för att behålla sin personal. Bisyftet är att ta reda på vad som motiverar anställda inom restaurangbranschen på Åland.
För att uppnå syftet utför vi en kvantitativ undersökning med hjälp av en enkät som är riktad till anställda inom restaurangbranschen på Åland. Vi har även utfört en kvalitativ undersökning som består av en intervju där ledare inom den åländska restaurangbranschen är respondenter.
Resultatet av våra undersökningar tyder på att förmän kan motivera sin personal till att stanna kvar inom restaurangbranschen. Vår enkätundersökning visar att faktorer som relationen till kollegorna och bra sammanhållning i gruppen är väsentliga för de anställdas motivation.
Informationen till den teoretiska delen har tagits från litterära källor, samt internetsidor. Alla är källkritiskt granskade.
För att uppnå syftet utför vi en kvantitativ undersökning med hjälp av en enkät som är riktad till anställda inom restaurangbranschen på Åland. Vi har även utfört en kvalitativ undersökning som består av en intervju där ledare inom den åländska restaurangbranschen är respondenter.
Resultatet av våra undersökningar tyder på att förmän kan motivera sin personal till att stanna kvar inom restaurangbranschen. Vår enkätundersökning visar att faktorer som relationen till kollegorna och bra sammanhållning i gruppen är väsentliga för de anställdas motivation.
Informationen till den teoretiska delen har tagits från litterära källor, samt internetsidor. Alla är källkritiskt granskade.