Osamaksulaskurin kehittäminen : käytettävyys ja löydettävyys
Lohiraja, Janni (2024)
Lohiraja, Janni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311163
Tiivistelmä
Henkilöautokauppaan ovat vaikuttaneet mm. ostovoiman heikentyminen, energiakriisi, Ukrainan sota, komponenttipula ja korkojen nousu. Kuluttajien taloudellinen tilanne on heikentynyt monessa kotitaloudessa, ja kuluttajat harkitsevat ostoksiaan entistä tarkemmin. Kotitalouksista 31,2 % hankki henkilöauton yksityisellä osamaksurahoituksella vuonna 2023. Osamaksurahoitus on yksi suosituimmista henkilöauton hankintavoista, joten kehittämistyön tavoitteena oli saada laajempi käsitys osamaksulaskurin käytettävyydestä ja löydettävyydestä.
Tässä kehittämistyössä tutkittiin organisaation nettisivuilla olevaa henkilöautojen osamaksurahoituslaskuria. Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Kehittämistyön aineisto kerättiin käyttäjäkyselyllä, Google Analyticsista, Googlen hakukoneselvityksellä, kilpailijavertailulla ja asiantuntijahaastatteluilla. Aineiston analyysissä hyödynnettiin havainnointia ja sisältöanalyysiä. Tietopohjassa syvennettiin löydettävyyteen, käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen, data-analytiikkaan, saavutettavuuteen, digitaaliseen arvonluontiin ja digitaalisen tuotteen suunnitteluun. Siinä hyödynnettiin mm. Faranellon (2016), Nielsenin (1994, 2024), Nielsenin ja Lorangerin (2016), Sinkkosen (2006), Cooper ym. (2014), Wijaya ym. (2020) ja Vermeerenin ym. (2010) ajatuksia. Organisaation osamaksulaskurin käytettävyyttä arvioitiin Nielsenin ja Lorangerin (2016) teorian mukaan.
Kehittämistyössä tultiin siihen lopputulokseen, että organisaation osamaksulaskurin käytettävyydessä on niin paljon haasteita ja konversioluvut ovat erittäin matalat, joten osamaksulaskuria ei kannata yrittää korjata. Vaan järkevämpää on aloittaa laskurin suunnitteleminen alusta ja kirkastaa tavoitteet, mitä laskurilla halutaan saavuttaa. Kehittämistyössä kerrotaan, millä keinoilla uuden osamaksulaskurin käytettävyyttä ja löydettävyyttä voidaan parantaa. Tulevaisuuden tavoitteena on kehittää uusi osamaksulaskuri, jonka käytettävyys ja löydettävyys ovat parempia kuin aikaisemmassa laskurissa.
Tässä kehittämistyössä tutkittiin organisaation nettisivuilla olevaa henkilöautojen osamaksurahoituslaskuria. Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Kehittämistyön aineisto kerättiin käyttäjäkyselyllä, Google Analyticsista, Googlen hakukoneselvityksellä, kilpailijavertailulla ja asiantuntijahaastatteluilla. Aineiston analyysissä hyödynnettiin havainnointia ja sisältöanalyysiä. Tietopohjassa syvennettiin löydettävyyteen, käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen, data-analytiikkaan, saavutettavuuteen, digitaaliseen arvonluontiin ja digitaalisen tuotteen suunnitteluun. Siinä hyödynnettiin mm. Faranellon (2016), Nielsenin (1994, 2024), Nielsenin ja Lorangerin (2016), Sinkkosen (2006), Cooper ym. (2014), Wijaya ym. (2020) ja Vermeerenin ym. (2010) ajatuksia. Organisaation osamaksulaskurin käytettävyyttä arvioitiin Nielsenin ja Lorangerin (2016) teorian mukaan.
Kehittämistyössä tultiin siihen lopputulokseen, että organisaation osamaksulaskurin käytettävyydessä on niin paljon haasteita ja konversioluvut ovat erittäin matalat, joten osamaksulaskuria ei kannata yrittää korjata. Vaan järkevämpää on aloittaa laskurin suunnitteleminen alusta ja kirkastaa tavoitteet, mitä laskurilla halutaan saavuttaa. Kehittämistyössä kerrotaan, millä keinoilla uuden osamaksulaskurin käytettävyyttä ja löydettävyyttä voidaan parantaa. Tulevaisuuden tavoitteena on kehittää uusi osamaksulaskuri, jonka käytettävyys ja löydettävyys ovat parempia kuin aikaisemmassa laskurissa.