Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät myyntitiimissä: case Telia Kauppa
Töyry, Atte (2024)
Töyry, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010862
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä Telia Kauppa Jyväskylän myyntitiimissä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Telia Finland Oyj:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä työhyvinvoinnin tekijöitä myyntitiimin jäsenet pitävät merkityksellisinä oman työssä viihtymisen sekä pärjäämisen kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, johon osallistui neljä Jyväskylän Telia kaupan myyntitiimin työntekijää. Haastattelut järjestettiin Microsoft Teams -sovelluksen avulla ja ne nauhoitettiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee työhyvinvointia kolmen pääluokan avulla, jotka ovat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi. Viitekehyksessä käsitellään myös myyntityötä sekä työhyvinvoinnin historiaa. Teoreettisen viitekehyksen rakentamisessa käytettiin aiheen kirjallisuutta sekä ajankohtaisia internet-lähteitä.
Tutkimuksessa havaittiin useita eri työhyvinvoinnin tekijöitä, jotka jaoteltiin työhyvinvointia edistäviin tekijöihin sekä työhyvinvointia heikentäviin tekijöihin. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että työhyvinvointi ei ole pelkästään yksilön oma asia vaan se vaatii tukea ja kehittämistä koko organisaatiotasolla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että JyväskylänTelia Kaupan myyntitiimin työntekijöiden työhyvinvoinnin olevan moninainen aihe, jossa fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät tukevat toisiaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, johon osallistui neljä Jyväskylän Telia kaupan myyntitiimin työntekijää. Haastattelut järjestettiin Microsoft Teams -sovelluksen avulla ja ne nauhoitettiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee työhyvinvointia kolmen pääluokan avulla, jotka ovat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi. Viitekehyksessä käsitellään myös myyntityötä sekä työhyvinvoinnin historiaa. Teoreettisen viitekehyksen rakentamisessa käytettiin aiheen kirjallisuutta sekä ajankohtaisia internet-lähteitä.
Tutkimuksessa havaittiin useita eri työhyvinvoinnin tekijöitä, jotka jaoteltiin työhyvinvointia edistäviin tekijöihin sekä työhyvinvointia heikentäviin tekijöihin. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että työhyvinvointi ei ole pelkästään yksilön oma asia vaan se vaatii tukea ja kehittämistä koko organisaatiotasolla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että JyväskylänTelia Kaupan myyntitiimin työntekijöiden työhyvinvoinnin olevan moninainen aihe, jossa fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät tukevat toisiaan.