INSERTING A PERIPHERAL VEIN CANNULA: an educational video for English-speaking nursing students
Ali, Hafso; Ahmed Mohamed, Nasra; Hashi, Fardawsa (2024)
Ali, Hafso
Ahmed Mohamed, Nasra
Hashi, Fardawsa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311129
Tiivistelmä
Ääreislaskimokanylointi on yleinen toimenpide terveydenhuollossa, joka mahdollistaa nopean ja helpon pääsyn suoneen, mahdollistaen neste- ja lääkehoidon sekä verituotteiden ja parenteraalisen ravitsemusliuosten antamisen potilaille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda englanninkielinen opetusvideo englanninkielisille hoitotyön opiskelijoille. Vaikka tiedot ovat saatavilla suomeksi, perifeeristä kanylointia koskevasta englanninkielisestä opetusmateriaalista on havaittu puutetta, joka noudattaa Suomen terveydenhuollon ohjeita, erityisesti videomuotoisessa materiaalissa, jossa käsitellään perifeeristä kanylointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hyödyntää englanninkielisiä hoitotyön opiskelijoita oppimaan ääreislaskimokanylaatiosta opetusvideon avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää näyttöön perustuvaa tietoa perifeerisestä kanylaatiosta, potilasturvallisuudesta ja audiovisuaalisesta oppimisesta.
Opetusvideo on tuotettu tekijöiden kirjoittamalla käsikirjoituksella näyttöön perustuvaa kirjallisuutta hyödyntäen ja videon kesto on noin 3,5 minuuttia. Se sisältää indikaatioita perifeeriseen kanylointiin, valmistelut, kanylointitekniikka ja tarvikkeet.
Yhteistyökumppanina toimii Laurea-ammattikorkeakoulu. Valmistuttuaan opetusvideo julkaistaan Laurean ammattikorkeakoulussa. Opetusvideo arvioitiin siten, että sairaanhoitajaopiskelijat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Myöhemmin kirjoittajat analysoivat palautetta kaaviopalkkien avulla. Peripheral vein cannulation is a common procedure in healthcare, because it allows quick and easy access to veins, allowing fluid and drug treatment, and giving blood products and parenteral nutrition solutions to patients.
This functional thesis aimed to create an educational video in English, for English-speaking nursing students. While the information is accessible in Finnish, there is a noticeable lack of educational materials for peripheral cannulation in English that follow Finnish healthcare guidelines, especially in video-form material, addressing peripheral cannulation. The purpose of this thesis is to help English-speaking nursing students to learn about peripheral vein cannulation, through an educational video. The theoretical framework of the thesis contains evidence-based information on peripheral cannulation, patient safety, audiovisual learning.
The educational video was produced using a script written by the authors utilizing evidence-based literature, and the duration of the video is about 3.5 minutes. It contains indications for peripheral cannulation, preparations, cannulation techniques, and necessary equipment.
The collaborating partner is Laurea University of Applied Sciences. Once completed, the educational video will be published by Laurea UAS. The educational video was assessed by having nursing students answer a questionnaire anonymously. Afterwards, the authors analyzed the feedback by using chart bars
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda englanninkielinen opetusvideo englanninkielisille hoitotyön opiskelijoille. Vaikka tiedot ovat saatavilla suomeksi, perifeeristä kanylointia koskevasta englanninkielisestä opetusmateriaalista on havaittu puutetta, joka noudattaa Suomen terveydenhuollon ohjeita, erityisesti videomuotoisessa materiaalissa, jossa käsitellään perifeeristä kanylointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hyödyntää englanninkielisiä hoitotyön opiskelijoita oppimaan ääreislaskimokanylaatiosta opetusvideon avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää näyttöön perustuvaa tietoa perifeerisestä kanylaatiosta, potilasturvallisuudesta ja audiovisuaalisesta oppimisesta.
Opetusvideo on tuotettu tekijöiden kirjoittamalla käsikirjoituksella näyttöön perustuvaa kirjallisuutta hyödyntäen ja videon kesto on noin 3,5 minuuttia. Se sisältää indikaatioita perifeeriseen kanylointiin, valmistelut, kanylointitekniikka ja tarvikkeet.
Yhteistyökumppanina toimii Laurea-ammattikorkeakoulu. Valmistuttuaan opetusvideo julkaistaan Laurean ammattikorkeakoulussa. Opetusvideo arvioitiin siten, että sairaanhoitajaopiskelijat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Myöhemmin kirjoittajat analysoivat palautetta kaaviopalkkien avulla.
This functional thesis aimed to create an educational video in English, for English-speaking nursing students. While the information is accessible in Finnish, there is a noticeable lack of educational materials for peripheral cannulation in English that follow Finnish healthcare guidelines, especially in video-form material, addressing peripheral cannulation. The purpose of this thesis is to help English-speaking nursing students to learn about peripheral vein cannulation, through an educational video. The theoretical framework of the thesis contains evidence-based information on peripheral cannulation, patient safety, audiovisual learning.
The educational video was produced using a script written by the authors utilizing evidence-based literature, and the duration of the video is about 3.5 minutes. It contains indications for peripheral cannulation, preparations, cannulation techniques, and necessary equipment.
The collaborating partner is Laurea University of Applied Sciences. Once completed, the educational video will be published by Laurea UAS. The educational video was assessed by having nursing students answer a questionnaire anonymously. Afterwards, the authors analyzed the feedback by using chart bars