Sosiaalinen sirkus seksuaalikasvatuksen välineenä ja tyttöjen oikeuksien tukijana Etiopiassa
Tiuraniemi, Maiju (2024)
Tiuraniemi, Maiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311158
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sosiaalisen sirkuksen työpajakokonaisuus etiopialaistyttöjen seksuaalikasvatuksen tueksi. Työn tavoitteena oli työpajoihin osallistuvien tyttöjen kehollisen itsemääräämisoikeuden ja seksuaalioikeuksien tukeminen, sekä seksuaaliterveyteen liittyvän tietouden jakaminen. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Fekat Circus, joka on sosiaalisen sirkuksen organisaatio Etiopian pääkaupunki Addis Abebassa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta. Aluksi esitellään sosiaalipedagogista työotetta, taidelähtöisiä menetelmiä sekä sosiaalista sirkusta sosiaalialan kontekstissa. Toisessa teorialuvussa avataan globaalin sosiaalityön käsitettä sekä kuvataan seksuaalioikeuksia, seksuaalikasvatusta sekä naisten ja tyttöjen yhteiskunnallista asemaa Etiopiassa. Lopuksi tarkastellaan keskilapsuuden tyypillisiä kehitysvaiheita opinnäytetyön kohderyhmä huomioiden.
Työpajoja järjestettiin kahdesti viikossa kahden kuukauden ajan Fekat Circuksen tiloissa Etiopiassa. Osallistujat olivat noin 6–12-vuotiaita sirkusta harrastavia tyttöjä, joita oli paikalla työpajoissa keskimäärin kerrallaan noin kymmenen. Työpajaviikot etenivät teemoittain, ja työpajakausi päättyi kurssilaisten yhteiseen esitysiltaan sekä kurssin teemoja kokoavaan palautteenantotilaisuuteen. Kehittämistyön spiraalimallin mukaisesti työtä ja tavoitteiden saavuttamista arvioitiin opinnäytetyöprosessin joka vaiheessa. Työtä voisi jatkokehittää kokoamalla työpajoissa käytetyt ja kehitetyt harjoitteet yhteen oppaaseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta. Aluksi esitellään sosiaalipedagogista työotetta, taidelähtöisiä menetelmiä sekä sosiaalista sirkusta sosiaalialan kontekstissa. Toisessa teorialuvussa avataan globaalin sosiaalityön käsitettä sekä kuvataan seksuaalioikeuksia, seksuaalikasvatusta sekä naisten ja tyttöjen yhteiskunnallista asemaa Etiopiassa. Lopuksi tarkastellaan keskilapsuuden tyypillisiä kehitysvaiheita opinnäytetyön kohderyhmä huomioiden.
Työpajoja järjestettiin kahdesti viikossa kahden kuukauden ajan Fekat Circuksen tiloissa Etiopiassa. Osallistujat olivat noin 6–12-vuotiaita sirkusta harrastavia tyttöjä, joita oli paikalla työpajoissa keskimäärin kerrallaan noin kymmenen. Työpajaviikot etenivät teemoittain, ja työpajakausi päättyi kurssilaisten yhteiseen esitysiltaan sekä kurssin teemoja kokoavaan palautteenantotilaisuuteen. Kehittämistyön spiraalimallin mukaisesti työtä ja tavoitteiden saavuttamista arvioitiin opinnäytetyöprosessin joka vaiheessa. Työtä voisi jatkokehittää kokoamalla työpajoissa käytetyt ja kehitetyt harjoitteet yhteen oppaaseen.