Liikunnallisuuden merkitys 1-3-luokkalaisten terveyden edistämisessä: opas vanhemmille
Seppänen, Sara; Moilanen, Kaisa (2024)
Seppänen, Sara
Moilanen, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311287
Tiivistelmä
Liikunnallisuuden merkityksen korostaminen lapsen terveyden edistämisessä on tärkeä asia, koska sillä on suuri vaikutus lapsen kasvuun, kehitykseen ja tulevaisuuteen. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ehkäi-see terveysongelmia niin lapsuudessa kuin myöhemmällä iällä. 1–3-luokkalaisten lasten kohdalla vanhem-pien merkitys ja tuki liikunnallisten tottumusten luomisessa on tärkeässä osassa, koska lapsi seuraa usein vanhempansa esimerkkiä. Koko perheen liikunnallisuus ja siihen liittyvät tottumukset luovat pohjaa lapsen liikunnallisuudelle tulevaisuudessa.
Toiminnallinen opinnäytetyömme ja sen tuotteena tehty opas pyrkii tuomaan lisää tietoisuutta liikunnalli-suuden merkityksestä 1–3-luokkalaisten terveyden edistämisessä, jotta vanhemmat osaavat toimia lastensa liikunnallisuuden edistämiseksi ja näin edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Opinnäytetyön toimek-siantajana toimi Kainuun Hyvinvointialue ja opas tuli Suomussalmen Karhulanvaaran koululle. Terveyden-hoitaja voi käyttää opasta työkalunaan välittää sen avulla tietoa vanhemmille lasten liikunnallisuuden tär-keydestä. Oppaan luominen Suomussalmelle on huomioitu opinnäytetyön teoriaosuudessa sekä oppaassa tuomalla ilmi sekä maksullisia, että maksuttomia liikuntamahdollisuuksia paikkakunnalla.
Opinnäytetyötä tehdessä on käytetty luotettavia hakukoneita ja kerätty sitä kautta näyttöön perustuvaa tietoa sisältäviä suosituksia ja artikkeleita. Lähteiden hakua ja kirjoittamista on tehty eettisyyttä ja luotetta-vuuden periaatteita ajatellen. Opas on tehty Jämsä & Mannisen tuotteistamisprosessin kautta.
Jatkotutkimus- ja kehittämisideaksi tuli esiin, että aihetta voisi syventää tekemällä oppaan liikuntarajoitteis-ten lasten liikunnallisuuden merkityksestä terveyden edistämisessä. Nyt tarkastelussa oli vain täysin liikun-takykyisten lasten liikunnallisuuden merkitys heidän terveyden edistämisessään, joten syventyminen ai-heeseen voi olla tarpeellinen siitäkin näkökulmasta. Toinen kehittämisidea on samanlainen opas, joka olisi suunnattu 4–6-luokkalaisille ottaen huomioon heidän ikätasonsa ja tarpeensa. Emphasizing the importance of physical activity in promoting a child's health is crucial, as it has a significant impact on the child's growth, development, and future. Diverse and regular exercise prevents health problems both in childhood and later in life. For children in grades 1-3, the role and support of parents in establishing exercise habits are crucial because children often follow their parents' example. Physical activity and related habits of the whole family lay the founda-tion for a child's physical activity in the future.
This functional thesis and the guide produced as its product aimed to raise awareness of the importance of physical activity in promoting the health of 1st - 3rd-graders so that parents could act to promote their children's physical activity and thus improve their health and well-being. The commissioner of the thesis was Kainuu Wellbeing Services County, and the guide was made for Karhulanvaara School in Suomussalmi. A public health nurse can use the guide as a tool to disseminate information about the importance of children's physical activity to parents. The fact that the guide would be used in Suomussalmi was considered in the theoretical part of the the-sis and in the guide by highlighting both paid-for and free-of-charge opportunities for physical activity in the area.
In conducting the thesis, reliable search engines were used to gather various reliable recom-mendations and evidence-based articles. The search for sources and writing was completed with ethics and reliability principles in mind. The guide was created using the Jämsä & Man-ninen productization process.
As a suggestion for further research and development, it emerged that the topic could be deepened by creating a guide on the importance of physical activity in promoting the health of children with limited mobility. Currently, only the importance of physical activity in promoting the health of children with full mobility has been examined, so delving into the topic may be neces-sary from that perspective as well. Another development idea is a similar guide aimed at 4th -6th-graders, considering their age and needs.
Toiminnallinen opinnäytetyömme ja sen tuotteena tehty opas pyrkii tuomaan lisää tietoisuutta liikunnalli-suuden merkityksestä 1–3-luokkalaisten terveyden edistämisessä, jotta vanhemmat osaavat toimia lastensa liikunnallisuuden edistämiseksi ja näin edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Opinnäytetyön toimek-siantajana toimi Kainuun Hyvinvointialue ja opas tuli Suomussalmen Karhulanvaaran koululle. Terveyden-hoitaja voi käyttää opasta työkalunaan välittää sen avulla tietoa vanhemmille lasten liikunnallisuuden tär-keydestä. Oppaan luominen Suomussalmelle on huomioitu opinnäytetyön teoriaosuudessa sekä oppaassa tuomalla ilmi sekä maksullisia, että maksuttomia liikuntamahdollisuuksia paikkakunnalla.
Opinnäytetyötä tehdessä on käytetty luotettavia hakukoneita ja kerätty sitä kautta näyttöön perustuvaa tietoa sisältäviä suosituksia ja artikkeleita. Lähteiden hakua ja kirjoittamista on tehty eettisyyttä ja luotetta-vuuden periaatteita ajatellen. Opas on tehty Jämsä & Mannisen tuotteistamisprosessin kautta.
Jatkotutkimus- ja kehittämisideaksi tuli esiin, että aihetta voisi syventää tekemällä oppaan liikuntarajoitteis-ten lasten liikunnallisuuden merkityksestä terveyden edistämisessä. Nyt tarkastelussa oli vain täysin liikun-takykyisten lasten liikunnallisuuden merkitys heidän terveyden edistämisessään, joten syventyminen ai-heeseen voi olla tarpeellinen siitäkin näkökulmasta. Toinen kehittämisidea on samanlainen opas, joka olisi suunnattu 4–6-luokkalaisille ottaen huomioon heidän ikätasonsa ja tarpeensa.
This functional thesis and the guide produced as its product aimed to raise awareness of the importance of physical activity in promoting the health of 1st - 3rd-graders so that parents could act to promote their children's physical activity and thus improve their health and well-being. The commissioner of the thesis was Kainuu Wellbeing Services County, and the guide was made for Karhulanvaara School in Suomussalmi. A public health nurse can use the guide as a tool to disseminate information about the importance of children's physical activity to parents. The fact that the guide would be used in Suomussalmi was considered in the theoretical part of the the-sis and in the guide by highlighting both paid-for and free-of-charge opportunities for physical activity in the area.
In conducting the thesis, reliable search engines were used to gather various reliable recom-mendations and evidence-based articles. The search for sources and writing was completed with ethics and reliability principles in mind. The guide was created using the Jämsä & Man-ninen productization process.
As a suggestion for further research and development, it emerged that the topic could be deepened by creating a guide on the importance of physical activity in promoting the health of children with limited mobility. Currently, only the importance of physical activity in promoting the health of children with full mobility has been examined, so delving into the topic may be neces-sary from that perspective as well. Another development idea is a similar guide aimed at 4th -6th-graders, considering their age and needs.