Yläkoululaisten liikkumisen lisääminen koulupäivän aikana: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Naumanen, Joni; Pitkänen, Jukka (2024)
Naumanen, Joni
Pitkänen, Jukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311376
Tiivistelmä
Tutkimustulosten mukaan nuorten liikkumisen määrä on huolestuttavassa laskussa. Tulosten mukaan vain kolmannes nuorista liikkuu liikkumissuosituksen mukaisesti ja liikkumisen määrä laskee yläkouluikäisillä merkittävästi siirryttäessä alakoulusta yläkoulun viimeiselle luokalle. Koemme liikkumiseen puuttumisen tärkeänä, koska useimmiten nuorena opitut liikkumistottumukset siirtyvät sellaisenaan aikuisikään.
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan seitsemää yläkoululaisten liikkumista käsittelevää tutkimusta. Tavoitteena oli koota yhteen, mitä keinoja tutkimuksissa on löydetty yläkouluikäisten liikkumisen määrän lisäämiseksi koulupäivän aikana kouluympäristössä. Tutkimustulokset on jaettu kolmeen kategoriaan: organisaatiotason vaikuttaminen, ympäristö ja resurssit, sekä sosiaalinen vaikuttaminen ja toiminnalliset ratkaisut.
Tutkimusten keskeiset tulokset olivat organisoidun välituntitoiminnan kehittäminen, koulujen säädöksiin ja toimintamalleihin vaikuttaminen, nuoren sosiaalinen tukeminen, sekä opettajien motivointi ja lisäkouluttautuminen. According to studies, physical activity (PA) among adolescents is alarmingly declining. The results indicate that only one third of the adolescents engage in PA in accordance with the recommendations. The amount of PA decreases significantly among pupils as they move from lower comprehensive school to the final year of upper comprehensive school. It is important to address PA at school, because PA habits learned in adolescence are often transferred as such into adulthood.
This thesis is a descriptive literature review that examines seven studies on physical activity among upper secondary school pupils. The aim was to compile methods found in the literature to enhance physical activity among the target group in the school environment during the school day. The results have been divided into three categories: influencing the organizational level, environment and resources, and social influencing and functional solutions.
The key findings of the studies were the promotion of organized activities during breaks between classes, influencing school regulations and practices, providing social support for adolescents and motivating teachers and providing them further training and education.
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan seitsemää yläkoululaisten liikkumista käsittelevää tutkimusta. Tavoitteena oli koota yhteen, mitä keinoja tutkimuksissa on löydetty yläkouluikäisten liikkumisen määrän lisäämiseksi koulupäivän aikana kouluympäristössä. Tutkimustulokset on jaettu kolmeen kategoriaan: organisaatiotason vaikuttaminen, ympäristö ja resurssit, sekä sosiaalinen vaikuttaminen ja toiminnalliset ratkaisut.
Tutkimusten keskeiset tulokset olivat organisoidun välituntitoiminnan kehittäminen, koulujen säädöksiin ja toimintamalleihin vaikuttaminen, nuoren sosiaalinen tukeminen, sekä opettajien motivointi ja lisäkouluttautuminen.
This thesis is a descriptive literature review that examines seven studies on physical activity among upper secondary school pupils. The aim was to compile methods found in the literature to enhance physical activity among the target group in the school environment during the school day. The results have been divided into three categories: influencing the organizational level, environment and resources, and social influencing and functional solutions.
The key findings of the studies were the promotion of organized activities during breaks between classes, influencing school regulations and practices, providing social support for adolescents and motivating teachers and providing them further training and education.