Mainospaalu yrityksen markkinointiviestinnän välineenä – Case Timanttiset Kello- Nyström
Nyström, Ina (2014)
Nyström, Ina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka hyvin digitaalinen mainosnäyttö toimii toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän välineenä. Tämän selvittämiseksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus koskien mainosnäyttöjä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kello- ja koruliike Kello- Nyström Timanttiset, joka oli hankkinut käyttönsä mainosnäytön. Mainosnäyttö on nimetty Mainospaaluksi. Nimi toistuu useamman kerran opinnäytetyössä, ja siitä puhuttaessa sillä tarkoitetaan nimenomaan yrityksen hankkimia mainosnäyttöjä.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, joka käsittelee digitaalista markkinointia, erityisesti Facebook -markkinointia ja digitaalista näyttömainontaa. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi Kello- Nyströmin digitaalisen markkinoinnin nykytilaa, jossa tarkastellaan lähemmin yrityksen tällä hetkellä käyttämiä digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten Facebook:ia ja Mainospaalua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista, määrällistä kyselytutkimusta, jonka kautta saatiin 84 vastausta. Näitä vastauksia kerättiin liikkeessä asioivilta asiakkailta, sekä mainosnäytön ympärillä liikkuvilta ihmisiltä kyselyhaastattelun muodossa. Asiakkailla oli myös mahdollisuus vastata kyselyyn itsenäisesti liikkeissä olleiden iPadien avulla. Kyselytutkimus suunniteltiin yhdessä yrityksen markkinointivastaavan kanssa, joka vastaa myös Mainospaalun ylläpidosta. Vastausten pohjalta saatiin vastauksia yrityksen toivomiin kysymyksiin, joista yksi tärkeimmistä oli, kiinnittävätkö asiakkaat ylipäätään huomioita digitaalisiin mainosnäyttöihin. Tämän lisäksi kysyttiin oliko jokin mainos vaikuttanut asiakkaiden ostopäätökseen, mitä mieltä he ovat digitaalisista mainosnäytöistä mainostamisen välineinä, sekä minkälaiset mainosmediat vetoavat heihin parhaiten.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että ihmiset kyllä huomasivat mainosnäytöt, ja pitivät niitä hyvinä mainoskanavina, mutta niillä ei kuitenkaan vielä ole ollut merkittävää vaikutusta asiakkaiden ostopäätöksiin. Kyselyn tulokset olivat kuitenkin pääosin positiivisia siihen nähden, kun otetaan huomioon, kuinka lyhyen aikaa mainosnäytöt ovat olleet paikkakunnalla.
Kyselytutkimuksen pohjalta saatujen vastausten perusteella yritykselle annettiin kehitysehdotuksia, sekä suunniteltiin jouluna 2014 toteutettava mainoskampanja. Vaikka kyselytutkimus ei aivan saavuttanut annettuja tavoitteita, sai toimeksiantaja niistä hyödyllistä tietoa, jota se pystyy käyttämään kehittäessään mainosnäyttöjen sisältöä. Yritys olikin tyytyväinen kyselytutkimuksista saatuihin vastauksiin, ja otti hyvin vastaan kehitysehdotukset koskien mainosnäyttö- ja Facebook -mainontaa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, joka käsittelee digitaalista markkinointia, erityisesti Facebook -markkinointia ja digitaalista näyttömainontaa. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi Kello- Nyströmin digitaalisen markkinoinnin nykytilaa, jossa tarkastellaan lähemmin yrityksen tällä hetkellä käyttämiä digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten Facebook:ia ja Mainospaalua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista, määrällistä kyselytutkimusta, jonka kautta saatiin 84 vastausta. Näitä vastauksia kerättiin liikkeessä asioivilta asiakkailta, sekä mainosnäytön ympärillä liikkuvilta ihmisiltä kyselyhaastattelun muodossa. Asiakkailla oli myös mahdollisuus vastata kyselyyn itsenäisesti liikkeissä olleiden iPadien avulla. Kyselytutkimus suunniteltiin yhdessä yrityksen markkinointivastaavan kanssa, joka vastaa myös Mainospaalun ylläpidosta. Vastausten pohjalta saatiin vastauksia yrityksen toivomiin kysymyksiin, joista yksi tärkeimmistä oli, kiinnittävätkö asiakkaat ylipäätään huomioita digitaalisiin mainosnäyttöihin. Tämän lisäksi kysyttiin oliko jokin mainos vaikuttanut asiakkaiden ostopäätökseen, mitä mieltä he ovat digitaalisista mainosnäytöistä mainostamisen välineinä, sekä minkälaiset mainosmediat vetoavat heihin parhaiten.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että ihmiset kyllä huomasivat mainosnäytöt, ja pitivät niitä hyvinä mainoskanavina, mutta niillä ei kuitenkaan vielä ole ollut merkittävää vaikutusta asiakkaiden ostopäätöksiin. Kyselyn tulokset olivat kuitenkin pääosin positiivisia siihen nähden, kun otetaan huomioon, kuinka lyhyen aikaa mainosnäytöt ovat olleet paikkakunnalla.
Kyselytutkimuksen pohjalta saatujen vastausten perusteella yritykselle annettiin kehitysehdotuksia, sekä suunniteltiin jouluna 2014 toteutettava mainoskampanja. Vaikka kyselytutkimus ei aivan saavuttanut annettuja tavoitteita, sai toimeksiantaja niistä hyödyllistä tietoa, jota se pystyy käyttämään kehittäessään mainosnäyttöjen sisältöä. Yritys olikin tyytyväinen kyselytutkimuksista saatuihin vastauksiin, ja otti hyvin vastaan kehitysehdotukset koskien mainosnäyttö- ja Facebook -mainontaa.